قدردانی لاوروف از
ابتکارات ایران در مذاکرات وین

وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با همتای ایرانی از ابتکارات و رویکرد سازنده ایران در مذاکرات وین تقدیر کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امشب (دوشنبه) ۲۵ بهمن ماه در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص روند روابط دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه ای و بین المللی از جمله روند مذاکرات وین گفتگو و تبادل نظر کرد. 

وزیر امور خارجه روسیه ضمن تقدیر از ابتکارات و رویکرد سازنده جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات وین،  بر ضرورت تداوم‌ رایزنی ها و‌ گفتگوها بین طرف های مختلف مذاکرات وین برای بررسی متون و پیشنهادات و دستیابی به توافق  تاکید کرد.

دور هشتم مذاکرات وین بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأتها با پایتخت ها ۱۹ بهمن در شهر وین از سر گرفته شد و کماکان در جریان است.

* ایران میزبان دومین نشست ۳+۳ درباره قفقاز جنوبی  

وزیر امور خارجه روسیه همچنین از میزبانی نشست دوم  ۳+۳ در خصوص قفقاز جنوبی از سوی جمهوری اسلامی ایران استقبال و ابراز امیدواری کرد این نشست موجب تامین بیش از پیش منافع و مصالح کشورهای منطقه و پایداری ثبات و امنیت در منطقه شود.

* ضرورت توجه به حقوق ایران

امیرعبداللهیان نیز در این گفتگوی تلفنی بر ضرورت توجه به حقوق کامل جمهوری اسلامی ایران در عمل طرف های مقابل به تعهدات خود در هرگونه توافقی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین نشست آتی دومین اجلاس ۳+۳ در خصوص قفقاز جنوبی را  فرصتی مغتنم‌ برای همفکری و هم افزایی برای تعمیق همکاری منطقه ای در راستای منافع کشورها و مردم این منطقه خواند.

* ایران با حساسیت روند تحولات در اوکراین‌ را دنبال می کند

امیرعبداللهیان در خصوص بحران اوکراین و بعد از اطلاع از مواضع مسکو در این خصوص از سوی همتای روس خود، به حضور بیش از پنج هزار دانشجو و هموطنان ایرانی در اوکراین اشاره و خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با حساسیت روند تحولات در این‌ منطقه را دنبال می کند و ضمن درک دیدگاه ها و نگرانی های روسیه از دخالت های خارجی، ابراز امیدواری کرد وضعیت جاری از طریق مسالمت آمیز و تعامل سازنده با پیگیری رویکرد دیپلماسی بین طرفین حل و فصل شود.

وزارت خارجه روسیه نیز پیش از این در بیانیه ای از این تماس تلفنی خبر داد و اعلام کرد: لاوروف و همتای ایرانی خود در این تماس تلفنی بر به دست آمدن پیشرفت در مذاکرت وین تاکید کردند.

لازم به ذکر است، امیرعبداللهیان همچنین امروز با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره روند جاری مذاکرات وین تلفنی گفتگو کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.