اوکراین و تایوان هم‌سرنوشت می‌شوند؟

اکوایران یادداشت نشنال اینترست درباره فرصت‌های چین در چالش روسیه و اوکراین را ترجمه کرده است.

در این مطلب آمده است: اعتقاد به حمله چین علیه تایوان، به دلیل عدم واکنش ایالات متحده نسبت به حمله اوکراین، نوعی جنگ افروزی زودهنگام و غیرسازنده است.

با بالا گرفتن تنش بر سر بحران اوکراین، بسیاری تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند انفعال نسبی آمریکا در مواجهه با حمله احتمالی علیه اوکراین باعث می‌شود که در آینده‌ای نه چمدان دور پکن نیز تایوان را مورد حمله نظامی قرار دهد.

چارلز کی.اس. وو، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه آلابامای جنوبی، یائو یوان یه، رئیس و دانشیار گروه مطالعات بین‌المللی و زبان‌های مدرن در دانشگاه سنت توماس هیوستون، فانگ یو چن، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه سوچوی تایوان و آستین هونگ ان وانگ، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه نوادای لاس وگاس با انتشار یادداشتی با عنوان «چرا قیاس اوکراین و تایوان منطقی نیست؟» در نشریه نشنال اینترست ضمن رد قیاس میان بحران اوکراین و تایوان اذعان داشته‌اند که بحران کنونی الزاما منجر به آغاز عملیات نظامی دیگری علیه تایوان نخواهد شد.

آینه تمام نمای آینده تایوان؟

با وجود آن‌که ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین خواهان حفظ آرامش شده، تهاجم روسیه به اوکراین همچنان امری محتمل است. با این حال، در شرایطی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم‌چنان به استقرار نیروهای نظامی در جبهه‌های شرقی و شمالی این کشور ادامه می‌دهد، بسیاری از مفسران استدلال می‌کنند: اگر ایالات متحده نسبت به تجاوز روسیه قاطعانه واکنش نشان ندهد، آن‌چه در شرق اوکراین اتفاق می‌افتد می‌تواند منادی آن چیزی باشد که تایوان در آینده با آن روبرو خواهد شد.

قیاس نابجا

با این حال به نظر می‌رسد تهاجم روسیه به اوکراین سرنخ خاصی در مورد آینده تایوان به ما ندهد، زیرا قیاس اوکراین و تایوان بر مفروضاتی استوار است که مورد واکاوی دقیقی قرار نگرفته است. اول از همه، این مقایسه فرض می‌کند که شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، انفعال ایالات متحده در اوکراین را منعکس‌کننده بی‌میلی گسترده‌تر آمریکا برای تعهد به هرگونه مداخله خارجی تفسیر می‌کند.

متن کامل این گزارش را با تیتر «آیا جنگ اوکراین، چین را به آرزویش می‌رساند؟» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.