جزئیات درگیری و اتهام زنی بین دولت اوکراین و شورشیان جدایی

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای دولتی اوکراین و شورشیان جدایی طلب مورد حمایت روسیه در شرق این کشور امروز جمعه اتهامات جدیدی علیه یکدیگر از بابت دست زدن به گلوله باران و دیگر اقدامات نقض کننده آتش بس مطرح کردند؛ اتفاقی که تنش‌ها را در بحبوحه ترس از اجرای حمله‌ای از جانب روسیه به اوکراین تشدید می‌کند.

کی‌یف و شورشیان شرق اوکراین در پی گزارش مواردی از حملات توپخانه‌ای و خمپاره ای در شرق این کشور طی روز پنجشنبه، که نگرانی‌ها را از بابت احتمال مداخله روسیه با بیش از ۱۰۰ هزار نظامی استقرار یافته‌اش در نزدیکی مرکز اوکراین افزایش داد، یکدیگر را مقصر اعلام کردند.

کرملین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که از بابت مساله شعله‌ور شدن درگیری‌ها در اوکراین "عمیقاً نگران" بوده و از نزدیک وضعیت را رصد می کند. آمریکا اعلام داشت، روسیه بعد از مواجهه با دست رد به درخواستش از بابت لغو برنامه عضویت اوکراین در ناتو دنبال بهانه ای برای جنگ است.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزارش داد، جمهوری خودخوانده دونتسک اعلام کرد که روستای پتریوسکه واقع در این منطقه جدایی طلب در ساعت ۰۳۳۰ گرینویچ هدف قرار داد.

همچنین جمهوری لوهانسک، یکی دیگر از جمهوری های خودخوانده شورشی در شرق اوکراین، وقوع چندین مورد حمله خمپاره ای در آنجا در صبح امروز جمعه را گزارش کرد.

دولت کی‌یف نیز گفت که این شورشیان امروز جمعه چهار بار دست به شلیک توپخانه یا خمپاره زدند. ارتش اوکراین اواخر روز پنجشنبه در بیانیه جداگانه ای اعلام داشته بود، هیچ برنامه ای برای حمله به مواضع شورشیان ندارد.

کی یف و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در هشت سال گذشته درگیری داشته اند و آتش‌بس بین دو طرف به طور معمول نقض می‌شود، اما شدت درگیری‌ها بیان آنها در روزهای اخیر به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.

مجلس سفلای پارلمان روسیه این هفته رای به طرحی داد تا از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بخواهد استقلال دو منطقه جدایی طلب تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین را مستقل به رسمیت بشناسد. این در حالی است که اتحادیه اروپا به مسکو گفته است که این برنامه را پیگیری نکند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.