شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

وحشت عجیب مقام سابق آمریکایی از توافق احتمالی کشورش با ایران

کدخبر: 477100
اقتصادنیوز: نماینده دولت پیشین تندروی آمریکا در سازمان ملل که این روزها در هراس شکل‌گیری توافق کشورش با ایران وارد عمل شده، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: توافق ایران یک اشتباه بود و هرگونه توافق جدید که جو بایدن امضا کند یک فاجعه خواهد بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نیکی هیلی نماینده دولت پیشین تندروی آمریکا در سازمان ملل که این روزها در هراس از شکل گیری هرگونه توافق احتمالی کشورش با ایران به دولت جو بایدن می‌تازد، مدعی شد که هرگونه توافق جدید با ایران فاجعه خواهد بود.
این مقام تندروی دولت دونالد ترامپ در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: توافق ایران یک اشتباه بود و هرگونه توافق جدید که جو بایدن امضا کند یک فاجعه خواهد بود.

وی همچنین به نامه نزدیک به ۲۰۰ نماینده کنگره آمریکا به بایدن رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد و گفت که به این نامه افتخار می‌کنم.

نزدیک به ۲۰۰ نفر از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در نامه ای به رئیس جمهور دموکرات کشورشان با هراس از هرگونه توافق احتمالی با ایران هشدار دادند هر گونه توافق هسته ای احتمالی با ایران بدون تایید کنگره به سرنوشت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ دچار خواهد شد.

در این نامه با هشدار علیه توافق هسته‌ای دیگری بدون تایید کنگره آمده است که هرگونه توافق با ایران به همان سرنوشت توافق ۲۰۱۵ دولت باراک اوباما دچار خواهد شد که در دولت دونالد ترامپ لغو شد.

در نامه جمهوری‌خواهان خطاب به بایدن آمده است که اگر بدون تأیید رسمی کنگره، توافقی را با ایران امضا کنید، این توافق موقت و غیرالزام‌آور خواهد بود و به همان سرنوشت برجام دچار خواهد شد.

جمهوری خواهان کنگره در نامه خود با مطرح کردن برخی خواسته‌های ایران اظهار داشتند که ایران خواهان تضمین شده است که ایالات متحده تا زمان پایبندی ایران به مفاد برجام، دیگر تحریم‌هایی را علیه ایران وضع نکند.

این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: دولت بایدن مجبور نیست برای تعهد مجدد به این توافق به دنبال موافقت کنگره باشد، اگرچه قانون ۲۰۱۵ به قانونگذاران این امکان را می‌دهد که آن را بررسی کرده و به طور بالقوه آن را مسدود کنند؛ اقدامی که بایدن تقریباً به طور قطع آن را وتو خواهد کرد.

همچنین یک مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات وین اظهار داشت که "پیشرفت واقعی" ایجاد شده است، اما دستیابی به توافق هنوز قطعی نیست.

یک مقام کاخ سفید نیز درباره آخرین وضعیت مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین اتریش اظهار کرد: یک توافق که به نگرانی‌های همه طرف‌ها رسیدگی کند، در دسترس است.

معاون سخنگوی کاخ سفید عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران افزود: مذاکرات با ایران در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام به نقطه اضطراری رسیده است.

کارین ژان پیر معاون سخنگوی کاخ سفید گفت: یک توافق که به نگرانی‌های همه طرف‌ها رسیدگی کند در دسترس است

 

نگاهی به مواضع افراطی پیشین نیکی هیلی علیه مذاکرات لغو تحریم‌ها

این مقام تندروی آمریکایی همسو با دیگر تندروها در واشنگتن و تل آویو، این روزها بیش از گذشته، از بازگشت احتمالی دولت دموکرات جو بایدن به توافق هسته‌ای (برجام) در هراس است.

وی در ۲۱ بهمن اعلام کرده بود که بازگشت احتمالی آمریکا به برجام حکم اعدام برای رژیم صهیونیستی است.

این مقام تندروی آمریکایی در تداوم ادعاها و اتهام پراکنی هایش اضافه کرد او باید یک طرف را انتخاب کند، ایران یا اسرائیل. انتخاب تروریست‌ها در مقابل یک متحد غیر قابل قبول خواهد بود.

این سیاستمدار جنگ طلب و تندروی آمریکایی در ۱۸ دی نیز با ابراز عصبانیت و خشم خود نسبت به از سرگیری مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های ظالمانه یکجانبه علیه ایران و بازگشت واشنگتن به برجام، به دولت بایدن رئیس جمهور دموکرات فعلی آمریکا برای تعامل در این زمینه تاخت.

وی همچنین از رئیس جمهور این کشور به خاطر بی‌اعتنایی به درخواست‌های کنگره برای ارائه گزارش کامل درباره چگونگی لغو تحریم‌های ایران انتقاد کرد.

هیلی در مصاحبه اختصاصی با واشنگتن تایمز، بایدن را به پنهان کردن تصویر کامل لغو تحریم‌های آمریکا همزمان با تلاش‌های وی برای از سرگیری تعامل با ایران در مذاکرات هسته‌ای متهم کرد.

اما در ماه شهریور نیز هیلی که به جنوب سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود و با مقامات صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر برکنار شده این رژیم دیدار کرد، طی پیامی در حساب کاربری خود در توییتر گفت: برجام یک آرزوی مرگ برای اسرائیل و در نهایت جهان است.

به گزارش ایرنا جنگ طلبان و تندروها در آمریکا، بی‌توجه به این حقیقت که آمریکا مسوول واقعی وضعیت کنونی بوده و با خروج یکجانبه از یک توافق بین المللی، تعهدات خود را نقض کرده است، در تداوم مخالفت با دیپلماسی، نسخه‌های حماقت بار می‌پیچند.

در واقع، لابی‌های صهیونیستی و آمریکایی با تلاش برای منحرف کردن مذاکرات به طرق مختلف در تلاش هستند این مذاکرات به نتیجه نرسد چرا که در برابر منطق محکم و استوار و نیز رویکرد سازنده دولت جدید و تیم مذاکره کننده ایران مستاصل شده اند.