احضار ترامپ و فرزندانش به دادگاه/ماجرا چیست؟

بر اساس اعلام دادگاهی در نیویورک آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین این کشور به همراه دو تن از فرزندانش باید در تحقیقات درباره فعالیت‌های تجاری خود تحت سوگند به سوالات بازرسان جواب بدهند.

لتیشیا جیمز، دادستان کل نیویورک، شرکت متعلق به دونالد ترامپ را به "ارزیابی فریب‌کارانه یا گمراه‌کننده درباره دارایی‌ها" با هدف گرفتن وام و تخفیف مالیاتی متهم کرده است.

ترامپ این اتهامات را رد ‌کرده است.

او اکنون باید ظرف ۲۱ روز در نشستی با هدف پاسخ‌گویی به سوالات بازرسان دادگاه حاضر شود.

آرتور اِنگورون، قاضی دیوان عالی نیویورک اظهار کرد، ترامپ به همراه پسرش دونالد جونیور ۴۴ ساله، و دخترش ایوانکا ترامپ ۴۰ ساله، باید با احضاریه جیمز که در ماه دسامبر صادر شده همکاری کنند.

به گزارش بی.بی.سی، قاضی این دادگاه گفت که تحقیقات جیمز به کشف "شواهد فراوان از کلاهبرداری احتمالی مالی" منجر شد و این "حق صریح" را به او می‌دهد که از رئیس جمهور سابق و دو فرزندش تحت سوگند بازپرسی کند.

ترامپ ۷۵ ساله، می‌گوید که تحقیقات جیمز دموکرات با انگیزه سیاسی صورت می‌گیرد.

هدف از این تحقیقات، که در سال ۲۰۱۹ شروع شد، اثبات این ادعای دولت است که ترامپ هنگام درخواست وام از بانک‌ها، ارزش دارایی‌های خود را بیش از میزان واقعی اعلام می‌کرد. بر اساس گزارش‌ها این کلاه‌برداری ادعایی پیش از به قدرت رسیدن او انجام شده است.

وکلای ترامپ تلاش داشتند در تلاش برای جلوگیری از طرح سوالات از این رئیس جمهور سابق و فرزندانش، از  جیمز شکایت کنند.

لتیشیا جیمز تصمیم این قاضی را پیروزی توصیف کرد و گفت که "عدالت چیره شده است."

این پرونده غیرکیفری جدا از تحقیقات کیفری در منهتن نیویورک درباره روش‌های کاری سازمان ترامپ است.

وکلای ترامپ در دادگاه استدلال کردند که شهادت دادن در این پرونده غیرکیفری به ایالت این اجازه غیراخلاقی را خواهد داد که قانونی را دور بزند و این نمیگذارد دادستان ها خواستار شهادت کسی در برابر یک هیات منصفه کیفری شوند، مگر آنکه قبلا به او مصونیت قضایی داده شده باشد.

رونالد فیشِتی، وکیل مدافع ترامپ، گفت: "اگر او (جیمز) خواهان گرفتن شهادت تحت سوگند از موکل من است، موکل من هم حق دریافت مصونیت دارد."

انتظار می رود تیم ترامپ خواستار تجدید نظر در این حکم شود. او همچنین می‌تواند ادعا کند که حق سکوت در هر جلسه پرسش و پاسخی را دارد.

شرکت ترامپ هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.