امیرعبداللهیان مسئول شکست احتمالی مذاکرات وین را معرفی کرد

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به رسیدن به یک توافق خوب در مذاکرات وین ابراز خوش‌بینی کرد.

امیرعبداللهیان شامگاه شنبه در مصاحبه با «کریستین امانپور» مجری شبکه «سی‌اِن‌اِن» گفت: «آن بخشی که به جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد، چرا خوش‌بین هستیم؟ چون دولت آقای دکتر رئیسی اراده جدی دارد برای اینکه به توافق خوب در وین دست پیدا کنیم».

وی در این مصاحبه، که بخش کوتاهی از آن را امانپور در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، توضیح می‌دهد: «دولت آقای دکتر رئیسی تاکید دارد و علاقمند است که به یک توافق خوب و فوری دستیابی داشته باشیم».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما برای رسیدن به یک توافق خوب، تلاش‌های زیادی را در ادوار گذشته کرده‌ایم، افزود: «در این لحظات حساس و شرایط حساس مذاکرات ما در وین، اگر آمریکا و طرف غربی [واقع‌گرایانه] برخورد نکنند، حتما مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود».

امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد: «اما ما با خوش‌بینی، با جدیت برای رسیدن به توافق خوب در وین تلاش می‌کنیم».

وی که در آلمان حضور دارد، پیش از این نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد که ایران متعهد به پایان موفق گفت‌وگوهای وین است و همه تصمیماتی که باید می‌گرفتیم را اتخاذ کرده‌ایم و جدیت خودمان را به طور کامل نشان داده‌ایم.

کشورهای غربی از زمان آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین انجام عملیات‌های رسانه‌ای و روانی برای مقصرنمایی ایران را در دستور کار قرار داده‌اند. وزیر خارجه فرانسه نیز اخیراً ضمن بیان این که مذاکرات وین به نقطه اوج خود رسیده، با انداختن توپ در زمین ایران خواستار اتخاذ تصمیمات سیاسی از سوی تهران شد.

این در حالی است که  «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان این که «بیش از هر زمان به توافق در وین نزدیک شده‌ایم»، گفت ایران تصمیمش را گرفته و اکنون نوبت طرف‌های مقابل است که تصمیم بگیرند.

در ساعات پایانی چهارشنبه شب ۲۷ بهمن ماه نیز باقری در توئیتی نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم، اما تا وقتی درباره همه‌ چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است. واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه چهار سال گذشته لازمه تحقق این هدف است. زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرارسیده است.

پس از آن هم «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز ضمن موافقت با اظهارات باقری، گفت: اکنون زمان اتخاذ تصمیمات نهایی در مذاکرات وین درباره برجام است.

ساعات پایانی سه‌شنبه شب ۲۶ بهمن ماه «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات جاری در وین رعایت خطوط قرمز را برای ایران مهم خواند و یادآور شد: روند رو به جلوست، اما هنوز برخی موضوعات مهم، پیش روی ماست. ابتکارات طرف ایرانی توافق را در دسترس قرار داده، اما حصول توافق نهایی منوط بر «رفتار مسئولانه» طرف غربی است.

بامداد یکشنبه همچنین «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه ضمن تاکید بر لزوم دستیابی به توافقی در مذاکرات وین تا زمانی که فرصت باقی است، گفت ایران باید از فرصت استفاده کند و تصمیمات سیاسی که حفظ توافق وین را ممکن می‌سازد، اتخاذ کند. 

همچنین در اکوایران ببینید : رازی که شمس‌الدین حسینی فاش کرد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.