افزایش ۲۵ درصدی کرایه اتوبوس، مترو و تاکسی

 اعضای شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه شهرداری تهران در خصوص تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران، افزایش ۲۵ درصدی کرایه اتوبوس، مترو و تاکسی تصویب شد.

مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ارتباط با لایحه اشاره شده اظهار کرد: این لایحه در جلسات متعدد کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. همچنین درخواست ما برای افزایش نرخ‌ها بیش از رقمی است که در لایحه به توافق رسیده‌ایم. اما با توجه به سیاست کلی که برای حداکثر نرخ‌ها تعیین شد افزایش ۲۵ درصدی لحاظ شد و بنابراین حداکثر افزایش برای هر سه سیستم مترو اتوبوس و تاکسی ۲۵ درصد است.

وی با اشاره به اینکه ساختار کلی قیمت‌گذاری در نرخ خدمات جابجایی را تغییر نداده‌ایم، افزود: بلیت تک سفره شهری که از دو هزار تومان سال گذشته به دو هزار و ۵۰۰ تومان افزایش خواهد یافت، تک سفره حومه از ۲۳۰۰ تومان به ۲۸۵۰ تومان، تک سفره خط هشتگرد از ۶ هزار تومان به ۷ هزار و ۵۰۰ تومان و تک سفره فرودگاه امام خمینی (ره) از ۱۰ هزار تومان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

شفیعی همچنین به تخفیفات در نظر گرفته شده برای برخی از گروه‌ها خاطرنشان کرد: این تخفیفات همچنان ادامه خواهد داشت و در برخی از موارد آن را توسعه دادیم به عنوان مثال برای تخفیف ۵ درصد تخفیف برای خرید بلیت به صورت غیرحضوری و از طریق اپلیکیشن‌ها، تخفیفاتی هم که برای گروه‌های هدف از گذشته در نظر گرفته شده همچنان به قوت خود باقی است که از آن جمله می‌توان به خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان بالای ۲۵ درصد و جانبازان اعصاب و روان، معلولان شدید، همچنین کارت‌های منزلت، دانش‌آموزی و دانشجویی و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اشاره کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره بلیت اتوبوس هم گفت: در مورد سامانه اتوبوسرانی همان سقف ۲۵ درصد رعایت شده هر چند که ما در اتوبوسرانی نیاز به افزایش کرایه بیش از این رقم داشتیم. اما با توجه به ملاحظه شورای شهر مبنی بر افزایش حداکثری ۲۵ درصدی این سقف اعمال شده است. با رعایت متوسط ۲۵ درصد هیچ خطی از خطوط اتوبوسرانی بیش از ۳۵ درصد اجازه افزایش را نخواهند داشت و متوسط افزایش خطوط بی آر تی برای سال جاری از ۱۴۰۰ به ۱۷۵۰ تومان در سال آینده خواهد رسید و برای سایر خطوط از ۱۸۰۰ تومان به ۲ هزار و ۲۵۰ تومان خواهد رسید.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در جریان جلسه و بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص «تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۱» اظهار کرد: طی بررسی‌هایی که در جلسات مشترک بین معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفت، مبالغ بیشتری برای افزایش قیمت نرخ بلیت کرایه حمل و نقل عمومی تا افزایش ۴۰ درصد مطرح شد، اما با توجه به اینکه شرایط بد اقتصادی مردم به عنوان یک عامل محدود کننده برای مدیریت شهری تهران مطرح بود در جلسات مشترک با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خواستیم که با به کارگیری روش‌های مختلف و استفاده از راه کار‌های پیشنهادی به دنبال جایگزین مبالغ باشند و افزایش چندانی در نرخ کرایه حمل و نقل عمومی نداشته باشیم.

وی افزود: در نتیجه ۲۵ درصد افزایش متوسط پیش بینی شده، اما همچنان حدود ۱۰ درصد از مبلغ حمل و نقل عمومی از شهروندان دریافت می‌شود و باقی مبلغ باید از شهرداری تهران و همچنین دولت تأمین شود تا بتوانیم ما به التفاوت این مبلغ را جبران کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: پیش بینی شده است حداکثر ۵۰۰ تومان به نرخ کرایه در مترو اضافه شود و این عدد با توجه به اینکه رقم ناچیزی است به نظر می‌رسد برای مردم قابل تحمل باشد که مبنا را بر ۲۵ درصد گذاشتیم که البته در برخی از خطوط کمتر از ۲۵ درصد خواهد بود.

وی با بیان اینکه خطوط حومه‌ای شهر تهران با توجه به شرایطی که دارند مشمول ۲۵ درصد شدند، افزود:، اما تبصره‌ای وجود دارد که شرکت مترو در طول سال ۱۴۰۱ موظف شده است خطوط حومه‌ای شهر تهران و مشخصا مترو تهران_کرج بتوانند سازو کار‌های نظام پرداخت مستقل داشته باشند؛ همچنین با توجه به اینکه هر خطوط در حومه تهران بتواند سازو کار‌های خود را داشته باشد برای استقلال این خطوط پیش بینی‌های لازم صورت گرفت.

تشکری هاشمی ادامه داد: با توجه به موضوعات ذکر شده تصمیم گیری شد نرخ بلیت مترو تهران_کرج ۱۰۰۰ تومان باشد؛ همینطور پیش بینی شد کسانی که از کارت بلیت مبلغ دار شخصی سازی شده استفاده کنند علاوه بر تمام تخفیفات پیش بینی شده در لایحه ۵ درصد به ازای هر بار شارژ کارت بلیت‌ها به صاحبان این نوع کارت‌ها تخفیف داده شود. همچنین برای کسانی که از درگاه‌های غیر حضوری مثل اپلیکیشن و یا سایر روش‌های پرداخت آنلاین اگر بلیط‌های تک سفره را خریداری کنند و پشت گیشه‌ای ایستگاه‌های مترو مراجعه نکنند ۵ درصد تخفیف پیش بینی شده است؛ همچنین در مناسبت‌ها به منظور ساز و کار واحد هرگونه تخفیف صرفا با اقدام کتبی شهردار تهران انجام شود.

وی گفت: در مبلغ قابل محاسبه در خطوط نیز به محض اینکه در ایستگاهی کارت بلیت مترو در دستگاه‌های کارت خوان کشیده شد مبنی بر حداقل کرایه برای فرد از کارت کسر شود و در زمان خروج در هر ایستگاه با کشیدن مجدد کارت در کارت خوان‌های مربوطه مبلغ همان مسیر پرداخت شود وهر شهروندی که اقدام به کشیدن کارت در پایان مسیر نکنند و یا زمان سفر بیش از ۲ ساعت باشد کرایه حداکثری محاسبه شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در حمل و نقل عمومی قیمت پایه هشت هزار تومان پیش بینی شده است که این مبلغ به عنوان ودیعه نیست و مبلغ قیمت خرید کارت است و با توجه به موضوع بیماری‌های واگیر دار و شیوع برخی بیماری کارت‌ها شخصی سازی خواهد شد.

وی اضافه کرد: کسانی که از کارت‌های تخفیف دار استفاده می‌کنند در روز می‌توانند چهار بار از خدمات مترو استفاده کنند و امکان استفاده بیش از چهار بار نخواهد بود؛ همچنین جانبازان و خانواده شهدا؛ افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امام خمینی (ره) تخفیف ۱۰۰ درصدی خواهند داشت و دانشجویان و دانش آموزان تخفیف ۵۰ درصد پیش بینی شده و کارت منزلت برای افراد بالای ۶۰ سال با تخفیف ۹۰ درصد ارائه خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.