ارزش‌های یک توافق در حین مذاکره با غرب

هم‌زمانی مذاکرات احیای برجام در وین و بالا گرفتن خطر وقوع جنگ در اوکراین، ایران و روسیه را وارد چالش جدی با غرب کرده است. این در حالی است که طی سفر ماه گذشته ابراهیم رئیسی به مسکو، بررسی پیمان بیست‌ساله میان دو کشور به مهم‌ترین موضوع این دیدار مبدل شده بود. به همین بهانه، آرش توپچی‌نژاد، تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی با انتشار یادداشتی در نشریه نشنال اینترست با عنوان «توافق ۲۰ ساله ایران و روسیه یک شلیک هشدار برای غرب است» استدلال کرده پیامدهای یک پیمان بیست‌ساله ایران و روسیه شاید برای غرب مهم‌تر از خود ایران و روسیه باشد.

ارزش‌های یک توافق در حین مذاکره با غرب

ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین در اولین دیدار حضوری خود در ۱۹ ژانویه ۲۰۲۲ تعهد خود را به تقویت روابط دوجانبه به نمایش گذاشتند. همزمان با این دیدار، وزیر نفت ایران اعلام کرد تهران و مسکو در توافق‌های تجاری در بخش‌های انرژی، حمل‌ونقل و بانکی گام‌هایی برداشته‌اند.

thumb

 
با این حال، قابل توجه ترین نکته در سفر رئیسی به مسکو، ارائه پیش نویس توافقنامه همکاری بیست ساله ایران و روسیه بود. این قرارداد که برای به روز رسانی پیمان همکاری اقتصادی پیشین منعقد شده سال 2001 در نظر گرفته شده، افزایش همکاری در زمینه های امنیتی، حمل و نقل و تجارت بین تهران و مسکو را پیشنهاد می کند. این توافق هنوز در مرحله مذاکره قرار دارد و دولت ایران اعلام کرده که مفاد آن ابتدا باید به صورت علنی به تصویب مجلس برسد.

قرارداد همکاری بیست ساله از سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است و در حالی که ایران در جلب علاقه پوتین به توافق موفق بوده، ممکن است در آینده نزدیک محقق نشود. با این حال، در این میان، توافق آتی برای دو طرف حائز ارزش است، چرا که دلالت بر مواضع تهران و مسکو در مذاکراتشان با غرب دارد.

متن کامل این گزارش را با تیتر «بازی مشترک ایران و روسیه در میدان تقابل با غرب» در اقتصانیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.