اولین واکنش رئیس جمهور اوکراین به اقدام جنجالی پوتین

نولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهارات روز سه‌شنبه خود اعلام کرد که با وجود تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک، مرزهای بین المللی اوکراین تغییر نکرده است.

زلنسکی همچنین اعلام کرد این اقدام پوتین به معنی عقب نشینی روسیه از توافقات مینسک است.

رئیس جمهور اوکراین همچنین گفت این اقدام حضور نیروهای روسیه در منطقه که از سال ۲۰۱۴ در دونباس حضور دارند را قانونی می‌سازد. 

وی در ادامه افزود که از زمان به رسمیت شاخته شدن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک، اوکراین خواهان مذاکرات فوری نورماندی شده زیرا مذاکرات و تلاش‌های صلح پیشین تخریب شده است.

زلنسکی اگرچه خواهان صلح شد اما او اعلام کرد که این کشور برای هر رویدادی در آینده آماده خواهد بود. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که مسکو استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. 

پوتین این سخنان را ساعاتی پس از شنیدن گزارش‌های اعضای شورای امنیت روسیه عنوان کرد که در پایان آن گفته بود که امروز درباره به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک، تصمیم خود را اعلام می‌کند. 

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین عصر دوشنبه در گفت وگو با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتز صدراعظم آلمان، آن‌ها را از نتایج نشست شورای امنیت روسیه در مورد بررسی وضعیت منطقه دونباس باتوجه به درخواست سران جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک آگاه کرد. 

به گزارش اسپوتنیک، هفته گذشته دومای روسیه با ارسال درخواستی از پوتین خواست تا استقلال جدایی طلبان دونباس از اوکراین را به رسمیت بشناسد. 

منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.