نگهداری
واکسن‌ها
در دمای بالا با روشی جدید

به گزارش نیواطلس، محققان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود(CSIRO) استرالیا روشی جدید برای نگهداری واکسن‌ها در دمای بالا ایجاد کرده‌اند.

یک مطالعه جدید روشی‌ را نشان می‌دهد که بوسیله آن می‌توان واکسن‌ها را به مدت سه ماه در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد سالم نگه داشت.

"دانیل لایتون"(Daniel Layton) محققی که بر روی این پروژه کار می‌کند می‌گوید: واکسیناسیون بی‌شک یکی از موثرترین مداخلات پزشکی است که سالانه جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهد با این حال تحویل واکسن‌ها به ویژه به کشورهای در حال توسعه کار چالش‌برانگیزی است. زیرا اغلب واکسن‌ها نیازمند زنجیره ذخیره سرد هستند و این کشورها از این تجهیزات محرومند.

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که سالانه بیش از ۵۰ درصد واکسن‌ها هدر می‌روند و یکی از عوامل کلیدی در این هدر رفت چالش‌هایی است که بر سر راه نگهداری آنها در دمای سرد پایدار قرار دارد.

اغلب واکسن‌ها باید در محدوده دمایی دو تا هشت درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند تا از خراب شدن آنها جلوگیری شود. برخی از واکسن‌ها به ویژه واکسن‌های جدید مبتنی بر آران‌ای پیامرسان باید در دماهای سردتر و زیر صفر نگهداری شوند.

در این نوآوری جدید از یک ماده متخلخل، حل شدنی و کریستالی به نام چارچوب‌های فلزی-آلی(MOF) استفاده شده است. این ماده مولکول‌های واکسن را می‌پوشاند و تا زمان تزریق واکسن از تخریب شدن آن به دلیل گرما محافظت می‌کند. در مرحله تزریق، محلولی برای حل کردن این پوشش به واکسن اضافه می‌شود و واکسن به صورت طبیعی تزریق می‌شود.

"کارا دوهرتی"(Cara Doherty)، دانشمند ارشد این پروژه، می‌گوید: چارچوب‌های فلزی-آلی مواد کریستالی متخلخلی هستند که می‌توانند اطراف واکسن رشد کنند و ساختاری داربستی برای جلوگیری از تغییرات دمایی ایجاد کنند.

برای آزمایش این روش جدید، محققان یک جفت واکسن ویروس زنده که به طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد را مورد بررسی قرار دادند. این دو واکسن که یکی برای بیماری آنفلوانزا مرغی و دیگری آنفلوانزا بود به طور معمول اگر در یخچال قرار نگیرند پس از چند روز تجزیه می‌شوند.

لایتون می‌گوید: واکسن‌ ویروس‌های زنده بسیار موثر هستند اما ترکیبات پیچیده آنها باعث می‌شود که در برابر دماهای بالا حساس باشند و یک روش تثبیت جهانی نیز برای آن کشف نشده است.

آزمایش‌های موفقیت‌ آمیز نشان داد که پوشش چارچوب‌های فلزی-آلی از این دو واکسن به مدت ۱۲ هفته در دمای اتاق و همچنین دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد محافظت کرد و مشخص شد که واکسن‌ها پس از سه ماه نگهداری خارج از یخچال هنوز سالم هستند.

محققان خاطرنشان کردند که قبل از تجاری‌سازی و استفاده از این پوشش‌ها در دنیای واقعی باید کارهای بیشتری انجام شود زیرا پوشش چارچوب‌های فلزی-آلی باید بهینه شود و روی سایر انواع واکسن‌ها مانند واکسن‌های مبتنی بر آران‌ای پیامرسان آزمایش شوند. اما "روحانی سینگ"(Ruhani Singh) نویسنده اصلی این مطالعه جدید خوشبین است که این روش می‌تواند به طور قابل توجهی دسترسی به واکسن در سراسر جهان را افزایش دهد.

او می‌گوید که این روش ارزان است و می‌تواند به سرعت وارد فرآیند واکسن‌سازی کنونی شود.

این مطالعه در مجله Acta Biomaterialia منتشر شده است.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.