علت بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار میوه

چند هفته‌ای می‌شود که بازار میوه و صیفی دچار تنش شده و برخی اقلام مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی، شلغم با قیمت های بالا به دست مردم می‌رسد. افزایش قیمتی که رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران می‌گوید در مبدا رخ داده و مغازه‌داران گرانفروشی نمی‌کنند.

اسدالله کارگر در‍ پاسخ به اینکه چرا بازار میوه و صیفی هنوز به پایان سال نرسیده دچار نوسان شده است؟ گفت: در حال حاضر با رکود در بازار مواجه هستیم و این رکود تا هفته‌های آخر اسفند ادامه دارد. چیزی که در بازار تره‌بار رخ می دهد گرانی در مبدا است و بحث گرانفروشی مطرح نیست.

وی ادامه داد: صنف فروشندگان میوه و سبزی تعیین کننده قیمت نیستند و هر قیمتی که در میدان مرکزی و میوه و تره‌بار برای محصولات تعیین شود با اعمال سود قانونی در مغازه‌ها به فروش می رسد.

مغازه داران سیب زمینی را کیلویی ۱۵ هزارتومان می خرند

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت سیب زمینی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار یعنی جایی که مغازه‌ها خریدهای عمده خود را انجام می‌دهند کیلویی ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان است. با احتساب سود قانونی ۳۵ درصدی مغازه‌ها، قیمت سیب زمینی باید حدود ۲۰ هزار تومان باشد اما گاها می بینیم که مغازه داران این سود را لحاظ نمی‌کنند و سیب زمینی را با قیمت هر کیلو ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان به دست مصرف کنندگان می‌رسانند.

وی تصریح کرد:قیمت گوجه فرنگی نیز در میدان مرکزی ۱۱ تا ۱۳ هزار تومان است که در مغازه ها با قیمت حدود ۱۵ هزار تومان عرضه می شود. این یعنی مغازه داران حتی سود خود را به طور کامل در نظر نمی گیرند. 

افزایش قیمت ها مقطعی است

کارگر با بیان اینکه گرانی در بازار میوه و تره بار مقطعی است، گفت: همانطور که مثلا به دلیل کرونا تقاضای هویج و شلغم در یک دوره زیاد شد و قیمت آن ها بالا رفت به همان میزان هم قیمت‌ها در یک دوره دیگر نزولی می شود، زیرا بازار بر اساس عرضه و تقاضا است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.