آغاز عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین با فرمان پوتین

به گزارش اسپوتنیک، رییس جمهور روسیه در سخنانی غیرمنتظره در تلویزیون این کشور درگیری روسیه و اوکراین را اجتناب ناپذیر خواند و گفت: در پی درخواست رهبران دو منطقه خودخوانده شرق اوکراین از روسیه برای کمک به آن‌ها در دفع حمله ارتش اوکراین، عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین آغاز شد. عملیات ارتش روسیه برای حفاظت از امنیت منطقه دونباس آغاز شده است.

پوتین اوضاع شرق اوکراین را به علت حملات این کشور و دخالت‌های خارجی در امور اوکراین وخیم خواند و گفت شرایط به گونه‌ای است که اقدام قاطع مسکو را اقتضا می‌کند. 

رییس جمهور روسیه همچنین گفت در صورت مداخله کشور‌های خارجی، روسیه فورا واکنش نشان خواهد داد. وی تاکید کرد: روسیه در حال انجام "عملیات نظامی ویژه" در اوکراین است و هدف مسکو غیرنظامی کردن و عاری کردن این کشور از نازیسم و نه اشغال این کشور است.

پوتین پس از حمایت از استقلال دو منطقه لوهانسک و دونتسک، در راستای حمایت از مردم روس زبان شرق اوکراین فرمان آغاز عملیات نظامی در این منطقه را صادر کرد. 

خبرگزاری رویترز اعلام کرد پس از فرمان پوتین صدای چند انفجار مهیب از شرق اوکراین شنیده شد. شاهدان محلی می گویند حملات گسترده ای در منطقه دونباس رخ داده و دود ناشی از انفجار فضای شهر را پر کرده است. 

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پس از فرمان پوتین، این اقدام روسیه را غیرقابل قبول و تحریک کننده خوانده و از جهان خواست مسکو را در برابر اقداماتش پاسخگو کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.