واکنش تند مقامات جهان به عملیات نظامی روسیه در اوکراین

همزمان با آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه برای حمایت از ساکنان منطقه دونباس مقامات جهان واکنش‌های تندی نسبت به این عملیات نشان دادند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه امروز آغاز عملیات نظامی ویژه کشورش در اوکراین را با هدف "حمایت از ساکنان منطقه دونباس" اعلام کرد که واکنش‌های متعدد جهانی را به همراه داشت.

به رغم درخواست‌های لوهانسک و دونتسک برای حمایت از این دو جمهوری در برابر حملات اوکراین، دبیرکل ناتو حمله "غیرقابل توجیه و ظالمانه" ولادیمیر پوتین به اوکراین را محکوم کرد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: اعضای ناتو برای بررسی نحوه برخورد با عواقب "اقدامات خصمانه روسیه" نشست برگزار خواهند کرد.

او در بیانیه‌ای‌ در ساعات اولیه صبح امروز پنج‌شنبه گفت: بار دیگر و به رغم تمام هشدارهای مکرر و تلاش‌های ما برای ورود به روند دیپلماتیک، روسیه راه خصومت علیه کشوری با حاکمیت مستقل را برگزید.

استولتنبرگ از روسیه خواست فورا اقدام نظامی خود را متوقف کرده و به حاکمیت اوکراین و تمامیت ارضی آن احترام بگذارد.

دبیرکل ناتو ادامه داد: اعضای ناتو برای مقابله با "اقدامات خصمانه" روسیه نشست برگزار می‌کنند و ما در کنار ملت اوکراین در این شرایط سخت خواهیم بود. ائتلاف ناتو هر آنچه بتواند برای حمایت از هم‌پیمانان و دفاع از آنها انجام خواهد داد.

همچنین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما در پاسخ به روسیه و تقویت توانمندی‌های ناتو در شرق اروپا متحد هستیم.

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، وی و لوید آستین، رئیس پنتاگون در تماسی تلفنی با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو درباره پاسخ هماهنگ‌شده این ائتلاف به تحولات اخیر در اوکراین گفت‌وگو کردند.

بلینکن در توییتی نوشت: من و لوید آستین با استولتنبرگ صحبت کرده و حمله روسیه به اوکراین را محکوم کردیم. ما درباره پاسخ هماهنگ ائتلاف ناتو به این عملیات نظامی صحبت کردیم. ما در پاسخ دادن به روسیه و تقویت جناح شرقی ناتو متحد هستیم.   

صدر اعظم آلمان هم امروز ضمن محکوم کردن رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد، حمله مسکو به اوکراین نقض فاحش قوانین بین‌المللی است و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در بیانیه‌ای کتبی نوشت: همبستگی ما با اوکراین و مردمانش است. روسیه باید همین الان این اقدام نظامی‌اش را متوقف کند. ما امروز با گروه هفت، ناتو و اتحادیه اروپا در این رابطه تبادل نظر خواهیم کرد. این روزی وحشتناک برای اوکراین و روزی سیاه برای اروپاست.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در توییتی نوشت: در این ساعات سیاه تمامی فکر و ذهن ما با اوکراین و زنان، مردان و کودکان بی‌گناهی است که با این حمله بی‌دلیل مواجه شده‌اند و نگران جانشان هستند.

وی افزود: ما کرملین را به خاطر این حمله مسؤول خواهیم دانست.  

در همین حال جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش تماسی تلفنی پیرامون عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین برقرار کردند.

بایدن در بیانیه‌ای درباره این تماس تلفنی گفت: زلنسکی چهارشنبه شب با من تماس گرفت و ما گفت‌وگوی مفصلی داشتیم. من این حمله بی‌دلیلی و غیرقابل توجیه نیروهای نظامی روسیه را محکوم کردم. من اقداماتی را که می‌خواهیم در راستای محکومیت بین‌المللی این حمله روسیه انجام دهیم از جمله اقدامی که می‌خواهیم پنج‌شنبه شب در شورای امنیت سازمان ملل برای محکوم کردن این عملیات انجام دهیم به اطلاع زلنسکی رساندم.

در ادامه این بیانیه آمده است: زلنسکی از من خواست تا از رهبران جهان بخواهم صریحا دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای حمله به اوکراین را محکوم کنند و در کنار مردم اوکراین بایستند. من روز پنج‌شنبه با رهبران گروه هفت دیدار خواهم کرد و آمریکا و متحدان و شرکایمان تحریم‌های بسیار شدیدی را علیه روسیه اعمال خواهند کرد. ما همچنین به تامین حمایت‌ها و کمک به اوکراین و مردمانش ادامه خواهیم داد.

زلنسکی اعلام کرده که به خاطر این حمله روسیه، در اوکراین حکومت نظامی اعلام کرده است.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نیز امروز به دنبال گفت‌وگوی تلفنی‌اش با زلنسکی گفت: غرب پاسخ قاطعانه‌ای به اقدامات روسیه خواهد داد.

وی افزود: من از رویدادهای هولناک اوکراین وحشت‌زده شده‌ام و با رئیس جمهوری این کشور درباره گام‌های بعدی صحبت کردم. ولادیمیر پوتین با این حمله بی‌دلیل به اوکراین راه جنگ، خونریزی و ویرانگری را انتخاب کرده است. انگلیس و متحدانمان قویا به این حمله پاسخ خواهند داد.

سائلی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند نیز امروز گفت: اقدامات روسیه مستقیما اوکراین را هدف گرفته است؛ اما به طور همزمان حمله‌ای به کل نظم امنیتی اروپا نیز محسوب می‌شود.

وی در توییتی نوشت: من قویا اقدامات نظامی روسیه علیه اوکراین را محکوم می‌کنم. اقدامات روسیه اوکراین را هدف گرفته است؛ اما به طور همزمان حمله‌ای به کل نظم امنیتی اروپا نیز محسوب می‌شود. ما همبستگی عمیق خود را با اوکراین ابراز می‌کنیم و به دنبال راه‌هایی برای افزایش حمایتمان از اوکراین هستیم. 

آنتونی گوترش، دبیرکل ناتو نیز از پوتین خواست تا "به اسم انسانیت و نوع‌دوستی" این جنگ را متوقف کند.

وی گفت: آقای پوتین به اسم انسانیت و نوع‌دوستی نیروهای خود را به روسیه بازگردان. پیامدهای جنگ برای اوکراین و برای اقتصاد جهانی ویرانگر خواهد بود.

جپه کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک نیز امروز اعلام کرد، دانمارک قویا آغاز عملیات ویژه روسیه در منطقه دونباس را محکوم می‌کند و آن را نقض شنیع قوانین بین‌المللی می‌داند.

وی در توییتی نوشت: دانمارک قویا این حمله هولناک روسیه علیه اوکراین را که نقض شنیع قوانین بین‌المللی است، محکوم می‌کند. روسیه مسئول این جنگ بی‌دلیل است. دانمارک با شرکا و متحدان برای قوی‌ترین واکنش بین‌المللی به این اقدام روسیه هماهنگ می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.