الگوی احتمالی بورس بازان

پیش بینی بورس در هفته دوم اسفند 1400

کدخبر: ۴۷۸۸۵۲
اقتصادنیوز: معاملات بازار سهام در هفته دوم اسفندماه 1400 ، احتمالا الگوی هفته قبل را تکرار کند اما دو رویداد می تواند وضعیت را تغییر دهد.
پیش بینی بورس در هفته دوم اسفند 1400

به گزارش اقتصادنیوز ، معاملات بازار سهام در هفته ای که پیش روست، تحت تاثیر مولفه‌های حاضر بازار  و شرایط انتظاری معامله گران در بورس، احتمالا با همان الگوی نوسان محدود هفته قبل دنبال شود. بازار سهام در هفته ای که سپری شد، شاهد نوسان روبه جلوی محدود مثبت بود. شاخص های کل و هم وزن بورس در دامنه نوسان محدودی در همان محدوده دنبال شد.

به نظر می رسد با توجه به شرایط انتظاری بورس بازان ناشی از مذاکرات وین احتمالا بازار سهام با همان الگو حرکت کند. در اسفند هر سال شرایط عرضه سهل تر میشود و شرکت ها عرضه هایشان را در بازار سهام و خارج از بازار سهام بیشتر می‌کنند، از این حیث در شرایط عادی اغلب مسیر نوسان معاملات محدود خواهد بود. تنها در صورت ورودی پول حقیقی ها به بازار سهام احتمالا بازار می‌تواند شاهد افزایش توان خریداران باشد. 

تحلیلی که شاخص های عملکردی بورس و فرابورس در اختیار ما میگذارد

در هفته ای که گذشت بازدهی ها مثبت بود اما دامنه حرکتی شاخص‌ها بسیار محدود بود. شاخص های عملکردی بازار سهام نشان میدهد که اگرچه معاملات خُرد بازار سهام در بالای 3 هزار میلیارد تومان دنبال میشود اما نکته چالشی در معاملات بازار سهام، تداوم مسیر خروجی پول های حقیقی از بازار سهام است.

اگرچه حقیقی ها در یکی از روزهای هفته گذشته، دوباره استراتژی ورودی پول را در دستورکار قرار داده بودند اما دیری نپایید که دوباره پول ها مسیر خروجی گرفت. با این وصف به نظر میرسد که در سمت حقیقی ها، خریداران شاهد تحرکاتی بودند که همین تحرکات باعث شد در بازدهی بازار سهام در هفته ای که سپری شد، بسیار موثر بود.

دو مولفه اثرگذار بر روند معاملات بورس و فرابورس

هفته پیش عملکرد سایر شاخص های عملکرد بازار سهام هم نشان میدهد که موقعیت معاملاتی بازار سهام بیشتر به نفع خریداران بود. توان صف های خرید هم نسبت به صف های فروش بیشتر بود. در همین حال بررسی ها نشان میدهد در هفته جاری، همچنان بازار احتمالا در همان محدوده قبلی دنبال شود. معامله گران انتظار دارند در هفته دوم اسفند، شاخص کل بورس در همان دامنه  میلیون واحد دنبال شود. 

بررسی دیگر مولفه‌های اثرگذار بر رفتار و واکنش بورس بازان نشان میدهد که بررسی لایحه بودجه 1401 و نتیجه و سرنوشت مذاکرات برجامی وین میتوانند موقعیت انتظاری بورس بازان را تغییر دهد و منجر به واکنش تغییر موقعیت خریداران یا فروشندگان شود.

با توجه به فصل پایانی سال  که بیشتر در سمت عرضه ها دنبال میشود، احتمالا بازار سهام در صورتی که روال عادی را طی کند، در همان دامنه محدود دنبال شود و شاخص کل بورس در کانال 1.2 میلیون واحد به کار خود ادامه دهد. تعیین تکلیف مذاکرات برجامی وین و تصویب لایحه بودجه 1401 می‌تواند مسیر معاملات را دستخوش تغییر قرار دهد. 

  • 14
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید