علی باقری و انریکه مورا در وین دیدار کردند

علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز (دوشنبه) نهم اسفند ماه به منظور ادامه مذاکرات در وین وارد پایتخت اتریش شد،‌ دقایقی قبل با «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌وگوها در نشستی دوجانبه در هتل کوبورگ به رایزنی پرداخت.

شورای عالی امنیت ملی در آخرین جلسه خود ضمن بررسی روند و نتایجی که تاکنون از مذاکرات وین حاصل شده، بر ضرورت تحقق مطالبات قانونی و منطقی ایران که در محدوده خطوط قرمز کشورمان قرار دارد، تاکید کرد و بر همین اساس اعلام شد که علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات با هدف حل مشکلات باقیمانده که حصول توافق را با چالش‌های مهمی مواجه کرده، به وین می‌رود.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سفر باقری به تهران اظهار داشت: سفر آقای باقری به تهران همانند بسیاری از سفرهایی که ایشان داشت، برای انجام مشورت‌های لازم با تهران بوده است. شورای عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات را بر عهده دارد و ریاست شورا بر عهده رئیس جمهور است ولذا سفر آقای باقری و جلساتی که داشتیم درباره موضوعات باقیمانده است. پیش نویسی از توافق آماده شده و لازم بود این پیش نویس مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. برخی موضوعات باقیمانده است که آقای باقری دستور العمل‌هایی را لازم داشت که بتواند با طرف‌های مقابل صحبت کند. متاسفانه در سه یا چند موضوع اصلی همچنان طرف‌های غربی و آمریکا تصمیم سیاسی خودشان را نگرفتند. آنچه ما در این چند روز انجام دادیم، در تمامی تماس‌ها  تلاش کردیم خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران و منطق ایران و دلیلش و چگونگی مرتفع کردن این موضوعات کاملا هم برای طرف غربی روشن شود و هم این‌که مواضع ایران تبیین شود.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی یادآور شد: الان در نقطه‌ای قرار داریم که فکر می‌کنیم ابهامی برای واشنگتن و اروپایی‌ها درباره این خطوط قرمز وجود ندارد. قطعا از خطوط قرمز خود عبور نمی‌‌کنیم و انتظار قطعی داریم که طرف‌های مقابل بیش از این کش ندهند.

وی اظهار داشت: آقای باقری امروز صبح وارد وین شد. برمی‌گردد  برای این‌که مطمئن شود در آن موضوعات مسائل حل شده است. از جمله موضوعات مربوط به رفع تحریم‌ها و ادعاهای سیاسی درباره اقدامات هسته‌ای ایران است که خیلی پیش از این باید بسته می‌شد. طی روزهای آتی باید شاهد باشیم طرف مقابل تصمیم خود را گرفته یا نگرفته است.

دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است. البته علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب چهارم اسفند ماه در چارچوب ترددهای معمول در جریان گفت‌وگوها، در سفری کوتاه راهی تهران شد و صبح امروز دوباره به وین بازگشت. البته هیأت کارشناسی ایران در وین حضور داشتند و به رایزنی‌ها ادامه دادند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.