انتقال بورس کتاب از انقلاب به آنلاین

از بازار بین الحرمین تا ناصر خسرو و از آنجا به خیابان شاه آبادی و بعد انقلاب، بورس کتاب تهران بوده اند.کتاب خوان ها در این راسته قدم می زدند و در پشت ویترین ها به جست و جوی گمشده بودند.

اما روزگار که سپری شد نقش و نگار آن نیز تغییر کرد حال تحقیقات مختلف نشان می‌دهند، بیشتر افراد برای خرید کتاب به سراغ نویسندگانی می‌روند که آن‌ها را می‌شناسند. این شناخت معمولا با دنبال کردن نویسنده در شبکه‌های اجتماعی، مطالعه کتاب‌های دیگری از وی، خواندن مصاحبه‌های مختلف نویسنده یا از تایید دوستان و اطرافیان حاصل می‌شود.

ظهور اینترنت سبب شد تا خیابان گردی تبدیل به وب گردی شود و متقاضیان کتاب به جای حضور میدانی، مجازی به گمشده خود دست یابند. با وجود برخی انتقادها اما فضای آنلاین بستری شده تا با چشم باز کتاب انتخاب شود. این فضا اجازه داد متقاضیان با بررسی و نقد کتاب‌های مختلف، افرادی که به مطالعه علاقه‌مند هستند به راحتی بتوانند انتخاب خود را انجام داده و بعد از آن اقدام به خرید اینترنتی کتاب کنند.

کتاب فروشی‌های آنلاین در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی در بین علاقه‌مندان به کتابخوانی پیدا کرده‌اند. اما چرا خرید اینترنتی کتاب توصیه می شود؟ علل مختلفی برای این مسئله وجود دارد، اولین مورد این است که در هنگام خرید آنلاین می‌توانید قیمت کتاب مورد نظر را با سایر فروشگاه‌ها مقایسه کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

هنگامی که آنلاین کتاب می‌خرید؛ امکان مطالعه نقدها را دارید و بعد از بررسی آن‌ها می‌توانید تصمیم بگیرید که آن کتاب را بخرید یا خیر. همچنین هنگام خرید آنلاین کتاب مورد علاقه خود، در هزینه و وقت خود صرفه جویی می‌کنید چون این نوع از کتابفروشی‌ها معمولا تخفیف‌های خوبی برای محصولات خود در نظر می‌گیرند. دلیل بعدی این است که معمولا کتاب فروشی‌ها دارای محدودیت فضا بوده و همه محصولات را موجود ندارند یا دسترسی به آن‌ها ساده نیست، حال آنکه با خرید اینترنتی می‌توانید موجود بودن یا نبودن یک کتاب را خیلی ساده بررسی و سپس اقدام به خرید کنید.

بنوبوک یکی از کتاب فروشی های آنلاین ابتکار جالبی را دنبال می کند. این وب سایت در قالب کمپین "حالا نوبت کتاب است" قصد دارد کتاب خوان ها را به یک کشف دعوت کند. "حالا نوبت کتاب است". یعنی تو هم بخشی از روند همان همدردی باشی؛ این همدردی که جز از راه ارتباط با دیگری و درک و دریافت او حاصل نمی‌شود.

بنوبوک قصد دارد خواندن را از یک وظیفه، تعهد، جبر یا ترس از جا ماندن از قافله کتابخوان‌ها تبدیل به یک ارزش کند و آن‌ها را با جهان‌ها و آدم‌هایی نو پیوند دهد تا جزئی از جادوی قدرتمند کتاب‌ها باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.