وعده مهم رئیس بانک مرکزی درباره بازار ارز
رئیس کل بانک مرکزی گفت: بازار متشکل هم خوشبختانه دوره موفقی را پشت سر گذاشته است و حجم معاملات آن در یک سال اخیر ۱.۶ میلیارد دلار که نسبت به سال گذشته حدود ۴ برابر شده است.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر وضعیت بسیار خوب ذخایر ارزی گفت: چه در بازار حواله و چه در بازار اسکناس نسبت به عمق بخشی بیشتر بازار و پوشش تمامی نیازهای واقعی مردم اقدام خواهیم کرد.

علی صالح آبادی در آئین رونمایی از سامانه برخط بازار متشکل ارزی گفت: مدتی قبل بنده در بازدید از صرافی‌های مرکز شهر گفتم که این صفوف زیبنده مردم نیست و با توجه به اینکه مشکلی از جهت تأمین ارز نداریم باید با کمک بازار مشکل ارزی این صفوف جمع‌آوری شود.

وی افزود: البته در این سامانه عرضه کننده مرکزی نیست و در واقع محلی برای ارتباط صادرکنندگان و متقاضیان واقعی و مردم است.

 

وی با بیان اینکه خوشحالیم طبق وعده‌ای که داده بودیم با همکاری بازار متشکل ارزی توانستیم این سامانه را راه اندازی کنیم، افزود: این اتفاق هم موجب تکریم ارباب رجوع و مشتریان می‌شود و هم روش دسترسی آسان مردم به بازار را فراهم می‌کند که امکان برنامه ریزی را هم برای فرد فراهم می‌آورد.

صالح آبادی تصریح کرد: فقط نمی‌خواهیم ارز مسافری را در این سامانه عرضه کنیم، بلکه هرگونه تقاضای واقعی از را در این سامانه عرضه کنیم. در حال حاضر نیز مصارف ۲۳ گانه ای مشخص شده و محدودیتی وجود ندارد.

 
 

وی با تاکید بر اینکه این سامانه با محوریت بازار متشکل ارزی و کانون صرافان است، افزود: هدف ما این است که روزی بگویم هیچ نیاز واقعی نیست که در این سامانه امکان ثبت آن وجود ندارد. البته الان با ارز مسافرتی شروع کرده‌ایم و به مرور با هماهنگی دستگاه‌ها، سایر نیازها هم پوشش داده می‌شود.

ذخایر ارزی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: البته این سامانه به معنای نفی سایر دسترسی‌ها برای اخذ ارز نیست.

وی افزود: بازار متشکل هم خوشبختانه دوره موفقی را پشت سر گذاشته است و حجم معاملات آن در یک سال اخیر ۱.۶ میلیارد دلار که نسبت به سال گذشته حدود ۴ برابر شده است.

صالح آبادی تصریح کرد: در شرایطی قرار داریم که وضعیت بازار ارز خوب، متعادل و روان است. می‌توانیم بگوییم در یکی از بهترین شرایط از لحاظ ذخیره ارزی هستیم.

وی افزود: امسال بیش از ۲۶ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده است که رشد بسیار خوبی نسبت به سال گذشته داشته است در مجموع بیش از ۵۰ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و سایر نیازها تأمین ارز داشته‌ایم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی خود را متعهد به ایجاد بسترهای معاملاتی آسان‌تر می‌داند افزود: با توجه به سابقه بنده در بازار سرمایه فکر می‌کنیم شفافیت، ایجاد بستری آسان و برخط برای تعادل عرضه و تقاضا بسیار مهم است و از این جهت چه در بازار حواله و چه در بازار اسکناس نسبت به عمق بخشی بیشتر بازار هدایت خواهیم کرد و به هر پیشنهادی که به شفافیت بیشتر و سهولت مردم برای دسترسی آسان‌تر کمک کند بانک مرکزی از آن استقبال خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.