سفید کردن دندان‌ها چه خطراتی دارد؟

دندان های صاف و سفید از دیرباز یک دارایی فیزیکی مطلوب به شمار می‌آیند. مقاله ای که در Sociology of Health & Illness منتشر شد، نشان داد که داشتن یک لبخند تمیز می‌تواند بر موقعیت اجتماعی ما، میزان درآمد ما و میزان موفقیت ما تأثیر بگذارد! در مجموع، دلایل قانع‌کننده‌ای برای سفید کردن دندان‌هایتان وجود دارد.

روش‌های زیادی برای رفع زردی دندان‌ها وجود دارد؛ مانند کیت‌های خانگی، درمان‌های داخل مطب و گزینه‌های تجویزیِ دندانپزشک. تشخیص اینکه کدام یک از آنها بی‌خطر هستند ممکن است سخت باشد.

محصولات سفیدکننده دندان عموماً برای استفاده بسیار ایمن هستند اما لازم است این محصولات سفیدکننده با دقت استفاده شوند و در مصرف آنها افراط نشود.

پراکسیدها رایج‌ترین مواد سفیدکننده مورد استفاده در محصولات سفیدکننده‌ی دندان هستند. هیدروژن پراکسید یا کاربامید پروکساید از جمله مواد تشکیل‌دهنده کیت‌های سفیدکننده هستند. این مواد، لکه‌های زرد روی مینای دندان را از بین می‌برند و با نفوذ به سطح مینای دندان این لکه‌ها را تجزیه می‌کنند. بر اساس تحقیقات منتشرشده در مجله‌های دندانپزشکی، هیدروژن پراکسید به دلیل خاصیت اسیدی که دارد، می‌تواند الکترون ها را حذف کند؛ بنابراین اتم‌های موجود در لکه‌های دندانی تجزیه می‌شوند و این عمل باعث سفیدی دندان‌ها می‌شود.

سفید کردن دندان‌ها چه خطراتی دارد؟

 مطالعات منتشرشده، چندین خطر مرتبط با مصرف محصولات سفیدکننده دندان در خانه را برمی‌شمارد؛ از جمله نرم شدن سطح دندان، افزایش احتمال پوسیدگی و تخریب ترمیم‌های دندانی.

به گفته پزشکان، «شایع‌ترین خطر در هنگام سفید کردن دندان‌ها ایجاد حساسیت موقت است».

 

استفاده بیش از حد از پراکسیدها می‌تواند باعث بروز برخی مشکلات دندانی شود؛ کم‌آبی و سیاه شدن دندان‌ها در طولانی‌مدت نمونه‌ای از این عوارض هستند.

*البته این موضوع در رابطه با محصولات و کیت‌های خانگی است و در روش‌هایی که توسط پزشکان در مطب انجام می‌شوند صادق نیست.

 

با این حال، برخی از محصولات موجود در بازار ممکن است حاوی مواد ساینده یا اسیدهایی باشند که می‌توانند اثرات مخربی روی دندان‌ها بر جای بگذارند.

به‌کارگیری روش‌های خانگی، سبب بروز عوارض جانبی می‌شود؛ به همین دلیل توصیه می‌شود افراد مصرف خودسرانه از محصولات خانگی را محدود کنند و برای سفید کردن دندان‌ها به متخصص مراجعه نمایند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.