گفتگوی تلفنی اردوغان با لوکاشنکو درباره اوکراین

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر رئیس‌جمهور ترکیه امروز سه‌شنبه اعلام کرد، او گفتگویی تلفنی با آلکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی خود با هدف بررسی تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین داشته است.

بر اساس اعلام دفتر رجب طیب اردوغان، این دو رئیس جمهور درباره مذاکرات با موضوع آتش‌بس بین روسیه و اوکراین گفتگو کردند. این مذاکرات در روز دوشنبه از رقم زدن به یک تحول باز ماند و مذاکره کنندگان دو طرف هنوز اعلام نکرده‌اند چه زمان دور جدید مذاکرات برگزار خواهد شد.

دفتر اردوغان گفت، رئیس جمهور ترکیه به لوکاشنکو گفته است که آنکارا به تلاش برای متوقف کردن این جنگ و بازیابی صلح ادامه خواهد داد. روسیه اقدامات خود در اوکراین را "عملیات ویژه" می‌خواند.

رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت که کشورش نمی‌تواند روابط خود با روسیه یا اوکراین را رها کند و افزود که آنکارا برای جلوگیری از تشدید جنگ اوکراین، پیمانی را با موضوع عبور از تنگه‌های منتهی به دریای سیاه که در آبهای ارضی ترکیه قرار دارند، اجرا خواهد کرد.

ترکیه، از اعضای ناتو، روز یکشنبه حمله روسیه به اوکراین را یک "جنگ" خواند و بر مبنای آن بندهایی مربوط به یک توافق بین المللی سال ۱۹۳۶ که عبور و مرور برخی کشتی‌های روسیه از تنگه‌های ترکیه را محدود می‌سازند، مورد استناد قرار داد.

ترکیه پیش از این پیشنهاد داده بود در بحران میان روسیه و اوکراین میانجیگری کند. ترکیه با هر دو کشور مرزهای دریایی مشترک و روابط خوبی با آنها دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.