کمک نظامی سه کشور عضو ناتو به اوکراین

سرویس مطبوعاتی ارتش اوکراین در صفحه رسمی فیسبوکش اعلام کرد که بلغارستان، لهستان و اسلواکی، ۳ کشور عضو ناتو ۷۰ جنگنده در اختیار اوکراین قرار می دهند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، سرویس مطبوعاتی ارتش اوکراین نوشت:«اگر لازم باشد جنگنده ها می توانند در فرودگاه های لهستان مستقر شوند و خلبانان اوکراینی عملیات جنگی را از آنجا رهبری کنند.»

براساس اطلاعات ارتش اوکراین، بلغارستان ۱۶ جنگنده "ام آی جی(میگ)-۲۹" (MiG-۲۹) و ۱۴ سوخو-۲۵ (Su-۲۵T) لهستان۲۸جنگنده "ام آی جی(میگ)-۲۹" (MiG-۲۹) و اسلواکی ۱۲  جنگنده"میگ-۲۹" (MiG-۲۹) در اختیار اوکراین قرار خواهد داد. 

جنگنده‌های میگ ۲۹، نوعی شکاری روسی هستند که از گذشته در اختیار کشورهای بلوک شرق بوده‌اند.

جوسب بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش تر  اعلام کرده بود، به درخواست اوکراین و برای کمک به کی‌یف برای مقابله با حملات هوایی و زمینی روسیه، کشورهای این اتحادیه به اوکراین جنگنده ارسال خواهند کرد.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید حملات توپخانه‌ای روس‌ها به پایگاهی نظامی در شرق اوکراین، به کشته شدن هفتاد نظامی اوکراینی منجر شده است.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه ای اتحادیه اروپا را به تشدید بحران اوکراین و جنگ افروزی با ارسال تسلیحات به اوکراین متهم کرده است

به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (۵ اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد ششمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.