پزشکیان: مردم پشت سر ما حرف‌هایی می‌زنند که خوب نیست

نماینده تبریز در مجلس گفت : زمان شاه که ما در دانشگاه بودیم و چپی ها بودند، خیلی راحت از اعتقاد و باورمان دفاع می کردیم و می گفتیم اگر ما باشیم فلان کار را می کنیم. حالا می گویند چرا این کارها را نکردید؟

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: با حرف زدن، ادعا کردن و دعوا راه انداختن نه تنها مشکلات مملکت حل نمی شود بلکه اسلام و مسلمانی می رود. این خیلی بد است، ما از دینی دفاع کنیم که می تواند کل دنیا را نجات بدهد و خودمان گرفتار شده ایم و نان شب خودمان را نمی توانیم پیدا کنیم. مشکل خود ما هستیم؛ نگاه ما و باورهای ما است. از خدا می خواهم به ما توفیق بدهد شرمنده خون شهدایی نشویم که به خاطر این اعتقاد و باور تمام زندگی شان را گذاشتند و دوم اینکه فردای قیامت بتوانیم جواب خدا را بدهیم.
 

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه خودتان هم سر همین سفره ای که برای مردم پهن کرده اید بنشینید، گفت: مجلس، دولت و قوه قضائیه ما سر سفره دیگری نشسته ایم و در سلامت و خیلی جاها از یک جای دیگر خدمت می گیریم. بعد پشت تریبون می گوییم که مردم این طور هستند؛ تناقض است. مردم این را می بینند و از ما نمی پذیرند، پشت سر ما حرف هایی می زنند که حرف های خوبی نیست و خیلی وقت ها هم حرف های آنها درست است.

 مسعود پزشکیان در مراسم شب مبعث هیأت خانواده شهدا در مسجد قندی گفت: واقعا حرف زدن برای من خیلی سخت است؛ به خاطر اینکه الآن ما نباید حرف بزنیم و باید حرف هایی که تا حالا می گفتیم و بلد بودیم را اجرا می کردیم. چون اگر بگوییم، مردم می گویند چرا خودتان این کار را نمی کنید؟ زمان شاه که ما در دانشگاه بودیم و چپی ها بودند، خیلی راحت از اعتقاد و باورمان دفاع می کردیم و می گفتیم اگر ما باشیم فلان کار را می کنیم. حالا می گویند چرا این کارها را نکردید؟

نایب رئیس مجلس دهم در خصوص بعثت و رسالت پیامبران، اظهار داشت: من از قرآن و صحبت های بزرگان این جوری می فهمم، مثلا شهید بهشتی در کتاب حق و باطل از دیدگاه قرآن می گوید کل دین فقط دو کلمه «حق» و «عدالت» است. اگر از من بپرسند اسلام چیست؟ می گویم اینکه به حق پایبند باشید و به عدالت و انصاف عمل کنید. در قرآن هم خیلی آیه در این رابطه هست که پیامبرانی فرستادیم تا در جامعه عدالت را پیاده کنند؛ این پیامبران وقتی درون جامعه رفتند بر اساس عدالت عمل کردند و به هیچ کس ظلم نشد.

پزشکیان: مردم پشت سر ما حرف‌هایی می‌زنند که خوب نیست/ تمام دعواهای ما به خاطر مقام و پول و شهرت است/ خودتان هم سر همین سفره‌ای که برای مردم پهن کرده‌اید بنشینید

 

وی تأکید کرد: کسانی که تابع هوای نفس می شوند، به ظلالت می افتند و از راه خدا گمراه می شوند. من مدتی است در قرآن دنبال آیات صراط مستقیم، ظلالت و هدایت می گردم و بعد می بینیم تا حالا که نماز می خواندیم و روزه می گیریم، شاید مفاهیم را آن جوری که قرآن می گوید متوجه نشده بودیم. ما در نماز «مَالِکِ یَوْمِ الدِّین» می خوانیم ولی یادمان می رود که فردا حساب و کتابی وجود دارد. حضرت علی(ع) در نامه به مالک اشتر امر می کند که نفسش را در مقابل شهوت ها ضایع کند و خودش را بزرگ نکند.

پزشکیان ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) پشت سر همین می گوید تو را به سرزمینی می فرستم که حاکمان عادل و ظالمی وجود داشته اند، مردم به کار شما نگاه می کنند همان گونه که شما به کار حاکمان قبلی نگاه می کنید. دلیل بر اینکه کسی صالح یا ناصالح است، چیزی است که مردم پشت سرش می گویند. دلیل اینکه ما آدم های درست یا نادرستی هستیم این است که مردم پشت سر ما چه می گویند. دلیل بر صالح بودن ما این است که مردم چه می گویند.

وی افزود: باید انصاف را بین کسی که دوست داری و نداری، رعایت کنی؛ کسی که جزو دار و دسته و قوم و خویش تو است و کسی که قوم و خویش و دار و دسته تو نیست؛ انصاف را بین دوست و دشمن مراعات کنی و بین مردم با محبت رفتار کن و با خشونت و درنده خویی با مردم برخورد نکن. مردم دو دسته هستند؛ یا برادر دینی تو هستند و یا در خلقت با تو برابرند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: خیلی وقت ها که در مجلس با دوستان حرف می زنیم تمام دعوا بر این است که چرا ما دستورات خدا و امام را جلوی خودمان نمی گذاریم و بر اساس آن عمل کنیم؟ مگر نمی گوییم شیعه علی(ع) هستیم؟! امام این را گفته، چرا تو این کار را نمی کنی؟ موقعی که من وزیر بودم در دولت در رابطه با بهداشت و درمان دعوا داشتیم و خیلی وقت ها می گفتند پول نداریم به شما بدهیم. من یک روز جلسه غیر علنی گرفتم و این حرف ها را به مجلس ششم گفتم که از شما پول نمی خواهیم؛ خودتان هم سر همین سفره ای که برای مردم پهن کرده اید بنشینید.

وی یادآور شد: حضرت علی(ع) به مالک می گوید اگر بین مردم و قوم خویش خودت انصاف را عمل نکنی، ظلم کرده ای و اگر کسی ظلم کند علاوه بر اینکه مردم با او دشمن می شوند، خدا هم با او دشمن می شود. آن موقع بحث ما در بهداشت و درمان بود و الآن در همه بخش ها این ساری و جاری است. چرا آدم هایی که با من هستند استخدام می شوند و پست می گیرند و آدم های دیگر نمی گیرند؟ آن موقع می گفتیم دولت برای مردم سیستم درمانی درست کرده و خودتان با بخش خصوصی قرارداد می بندید و سرویس می گیرید. همین الآن هم در مجلس آقایان را صدا کردیم و همین را گفتم.

مردم پشت سر ما حرف هایی می زنند که خوب نیست

پزشکیان اظهار داشت: مجلس، دولت و قوه قضائیه ما سر سفره دیگری نشسته ایم و در سلامت و خیلی جاها از یک جای دیگر خدمت می گیریم. بعد پشت تریبون می گوییم که مردم این طور هستند؛ تناقض است. مردم این را می بینند و از ما نمی پذیرند، پشت سر ما حرف هایی می زنند که حرف های خوبی نیست و خیلی وقت ها هم حرف های آنها درست است.

تمام دعواهای ما به خاطر مقام و پول و شهرت است

وی تأکید کرد: رسول خدا آمد تبعیض، بی عدالتی و منیّت ها را از بین ببرد. اما تمام دعواهای ما به خاطر مقام و پول و شهرت است و هیچ چیز دیگری نیست و به نظر من تمام اختلافات از اینجا منشأ می گیرد. یعنی اینکه امیرالمؤمنین(ع) می گوید بر اساس حق حکم کن و مواظب هوای نفست باش، چون همه دعوا ها به خاطر هوای نفس است؛ تو از من بهتری، بیشتر کار کن. من مشکل دارم، تو که مشکل نداری، خدمت کن و کارهای خوب انجام بده، مردم می فهمند و پشت سر تو حرف های خوب می زنند.

نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما منتظریم امام زمان(عج) بیاید. قرار است امام زمان(عج) بیاید چه کار کند؟ قرار است زمین را از عدالت و قسط پر کند، بعد از اینکه ظلم و جور در جامعه از نهایت عبور کرد. قرار است امام زمان(عج) بیاید و عدالت را پیاده کند و قرار نیست کار دیگری بکند. عدالت این است که همه مردم را یک جور ببینند.

وی اظهار داشت: خیلی بحث وجود دارد و مشکلات هم به خود ما بر می گردد و حرف زدن سخت است برای اینکه مقصر خودمان هستیم؛ به چه کسی باید بگوییم؟! مردم یک امت واحده بودند؛ خداوند پیامبران را فرستاد که بشارت دهد و انزار کند و کتاب فرستاد تا اختلافات بین مردم را حل کند. حتی دلایل و بیّنات روشن بود ولی به خاطر منیّت و نفسشان زیر بار آن حق نرفتند و اختلاف کردند.

پزشکیان افزود: یکی از صراط های مستقیم این است که به ریسمان خدا چنگ بزنید و تفرقه نکنید. یعنی وقتی آدم نگاه می کند وحدت، انسجام، یکدلی و عدالت راه مستقیمی است که ما هر روز «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ» و «الضَّالِّینَ» می گوییم ولی همان لحظه تمام وجود ما در نفسانیت است. بعثت برای این بود و نماز برای این است که ما خودمان را از اینها دور کنیم و سعی کنیم یادمان نرود که من باید در مسیر مستقیم قرار بگیرم؛ همه مردم یکی هستند و من بالاتر از کس دیگری نیستم و متقی تر در مقابل خدا بالاتر است، ترک و لر و عرب و شیعه و سنّی دلیل برتری نیست.

وی یادآور شد: مفاهیم بسیار بزرگ و باارزشی داریم که اگر به آنها عمل کنیم جامعه ما زیر و رو می شود. ولی چه باید گفت که متأسفانه عمل نمی کنیم. هر روز نماز می خوانیم و می گوییم صراط مستقیم را می خواهیم ولی نمی دانیم چه چیزی را می خواهیم. به ما گفته اند اگر آب وضو رو به بالا برود باطل است و نگفته اند وقتی «إیَّاکَ نَعْبُدُ وإیَّاکَ نَسْتَعِین» می گویی اگر عمل نکنی تمام چیزهای تو باطل است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: زمان رسول خدا اینها را می فهمیدند که چه می گویند ولی ما حفظ کرده ایم و می گوییم؛ بدون اینکه بفهمیم همه این حرف ها با زندگی و شب و روز ما ارتباط مستقیم دارد. شما یک جای قرآن هم پیدا نمی کنید که بگوید نماز را بخوانید؛ می گوید نماز را بر پا کنید. یعنی بروید این حرف ها را پیاده و عمل کنید. وقتی این را پیاده کردی «تَنْهی‌ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ» است و ستون دین می شود و تو را نگه می دارد.

با حرف زدن، ادعا کردن و دعوا راه انداختن نه تنها مشکلات مملکت حل نمی شود

وی افزود: بعثت رسول خدا پیامی را آورد که از یک عده عرب بادیه نشین با قومیت های مختلف و جنگ های دائمی و همگانی موجوداتی ساخت که بزرگترین فرهنگ ها و تمدن ها را به زانو در آورد. ولی در ادامه کسانی که قدرت طلب بودند و دنبال منافع و منیّت های خودشان بودند، راه را به جاهایی کج کردند که فراموش شد؛ بنی عباس، بنی امیه و خلفایی که آمدند و کارهایی را با امامان کردند و نگذاشتند چیزی که می خواست، بشود؛ ما می گوییم امام می آید به خاطر اهدافی است که دنبالش هستیم.

پزشکیان تأکید کرد: با حرف زدن، ادعا کردن و دعوا راه انداختن نه تنها مشکلات مملکت حل نمی شود بلکه اسلام و مسلمانی می رود. این خیلی بد است، ما از دینی دفاع کنیم که می تواند کل دنیا را نجات بدهد و خودمان گرفتار شده ایم و نان شب خودمان را نمی توانیم پیدا کنیم. مشکل خود ما هستیم؛ نگاه ما و باورهای ما است. از خدا می خواهم به ما توفیق بدهد شرمنده خون شهدایی نشویم که به خاطر این اعتقاد و باور تمام زندگی شان را گذاشتند و دوم اینکه فردای قیامت بتوانیم جواب خدا را بدهیم.

نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: مالک یوم الدین و حساب و کتابی وجود دارد و باید بتوانیم حساب و کتاب پس بدهیم؛ من تصور می کنم به این سادگی نمی توانیم حساب و کتاب پس بدهیم. الآن همه مسئولیت های جامعه به دوش ما است که در مجلس نشسته ایم و یا مدیر و مسئول هستیم و ادعای هدایت می کنیم. خداوند روز قیامت از ما نخواهد پذیرفت که نتوانستیم این کار را بکنیم. من به عنوان یک مسلمان باید تمام تلاشم را بکنم، عزت و عظمتی که خدا از ما مسلمانان می خواهد در جامعه پیاده شود؛ اگر نشود از ما پذیرفته نیست و معلوم نیست که از ما بگذرند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.