شکنندگی صف‌های خرید و فروش؛

بازدهی متفاوت کوچکترها و بزرگترهای بورس

کدخبر: ۴۷۹۷۵۸
اقتصادنیوز: بازدهی ها در بازار سهام برای نمادهای بزرگ و کوچک متفاوت بود.
بازدهی متفاوت کوچکترها و بزرگترهای بورس

به گزارش اقتصادنیوز ، معاملات بازار سهام در سه روز اول هفته اخیر و پیش از تعطیلات شرایط متفاوتی را پشت سر گذاشت؛ بدان معنا که بازدهی شاخص ها در بورس هم متفاوت بود. شاخص کل بورس در پایان سه روز ابتدایی هفته نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته با بازدهی منفی 0.46 درصدی روبه رو بود تا نشان دهد شاخص کل بورس (نمایانگر بزرگترهای بورس/ شاخص سازها)، نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته، نزدیک نیم درصد افت کرده است. 

شاخص هم وزن بورس که نمایانگر کوچکترهای بورس است، روند متفاوتی پشت سر گذاشت؛ بدین معنا که شاخص هم وزن بورس در سه روز ابتدای کاری هفته جاری نسبت به چهارشنبه هفته گذشته با بازدهی مثبت 1.1 درصد روبه رو بود که روند بسیار بهتری نسبت به شاخص کل بورس داشت. 

شکنندگی صف های خرید و فروش در بورس و فرابورس

بررسی روند سایر شاخص های عملکردی بازار سهام هم روند متفاوت بازدهی ها را تایید می کند. البته ارزش معاملات خُرد در روزهای گذشته دوباره کاهش قابل ملاحظه ای را تجربه کرده بود. با این وصف حقیقی ها در سه روز ابتدای کاری هفته جاری، پول کمتری از بازار سهام خارج کردند و بیشتر آنان در موقعیت خریدار ظاهر شدند که همین نشان می دهد کوچکترهای بورس بازدهی بهتری را تجربه کرده اند. 

البته توان صف های خرید و فروشنده در شرایط برابری بوده اما این وضعیت در پایان معاملات روز دوشنبه به یکباره به نفع خریداران رقم زده شد. تحلیلگران با روند بازار سهام و تجربه الگوهای قبل تاکید دارند که این وضعیت ناپایدار است و ممکن است در معاملات روز چهارشنبه دوباره شاهد تغییر وضعیت صف های خرید و فروش بود.

نوسان های شاخص کل بورس زیر نیم درصد!

شاخص کل بورس اکنون در محدوده نیمه دوم کانال 1.282 میلیون واحد ایستاده و نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته تنها 6 هزار واحد فاصله دارد که ممکن است همه یا بخشی از آن در معاملات روز چهارشنبه جبران شود. با این وصف بررسی رفتار شاخص کل بورس نشان می دهد که تغییرات در روز چهارشنبه هم احتمالا محدود خواهد بود. 

بررسی تغییرات شاخص کل بورس در سه روز کاری هفته جاری نشان می دهد که نوسان‌ها در زیر نیم درصد دنبال شده و این در حالی است که در صورت تداوم این وضعیت احتمال دارد شاخص کل بورس که نماینده شاخص سازها و بزرگترهای بورس است، در پایان هفته بازدهی منفی را به ثبت برساند. برخلاف شاخص سازها، دامنه تغییرات در کوچکترهای بورس در سه روز ابتدایی هفته کاری به بالای یک درصد هم رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید