آمادگی چین برای میانجی‌گری بین روسیه و اوکراین

وزیرخارجه چین در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود گفتگو کرد و در این تماس آمادگی پکن برای میانجی گری در بحران اوکراین و تلاش برای آتش بس را اعلام کرد.

در همین ارتباط «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین روز سه‌شنبه با همتای اوکراینی خود، «دمیترو کوله‌با» تلفنی گفت‌وگو و در این گفتگو پکن اعلام کرد که با ادامه جنگ «به شدت نگران خسارات وارده به غیرنظامیان» است.

در این تماس تلفنی، وزیر امور خارجه اوکراین گفته است که کشورش آماده است ارتباطات با طرف چینی را افزایش دهد.

در بیانیه چین درباره این تماس تلفنی آمده است: «وزیرخارجه اوکراین مشتاقانه منتظر تلاش‌های میانجی‌گری چین برای آتش‌بس بود.»

در این بیانیه آمده است که چین از ادامه این درگیری «عمیقاً متأسف است» و «همیشه از احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها حمایت کرده است.»

پیش از این نیز، نماینده چین در سازمان ملل روز دوشنبه در نشست مجمع عمومی این سازمان که در خصوص تحولات اوکراین برگزار شد، اعلام کرده بود: بروز جنگ سرد جدید هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. نماینده چین در سازمان ملل ادامه داد: از نزدیک اوضاع و تحولات در اوکراین را رصد می‌کنیم. چین اعلام می‌کند که وقوع جنگ جدید دستاوردی برای جهان در پی نخواهد داشت. از مذاکرات مستقیم به عنوان راه حلی اساسی در حل تنش‌های کنونی حمایت می‌کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.