جنگ اوکراین تاثیری بر مذاکرات برجام دارد؟

محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تحولات اخیر اوکراین اظهار داشت: دلایل حمله روسیه به اوکراین در قضایایی نهفته است که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه هفتاد اتفاق افتاد.

وی در توضیح این مسئله گفت: در آن هنگام، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تعهد دادند که کشورهای عضو پیمان ورشو را به سمت خودشان نکشانند، اما مثل همیشه زیر قولشان زدند و حتی در کشورهایی مانند اوکراین و قرقیزستان، انقلاب رنگی رقم زدند که به نوعی، حمله مجدد به منافع امنیتی روسیه تلقی می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم تصریح کرد: اوکراین از جهات مختلف برای روسیه اهمیت دارد و البته حمله به اوکراین تبعات بسیاری هم برای روس‌ها خواهد داشت، اما ظاهراً در یک هزینه و فایده به این نتیجه رسیدند که اگر جلوی نفوذ ناتو را در اوکراین نگیرند، این بار فدراسیون روسیه دچار فروپاشی می‌شود و این دقیقاً همان چیزی است که غرب می‌خواهد.

 استانداردهای دوگانه برای ما قابل قبول نیست

جمالی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که هشت سال جنگ را متحمل شده و موشک‌باران شهرها را تجربه کرده و زخم سلاح‌های شیمیایی آلمانی و بلژیکی را بر تن رزمندگان و مردمان برخی مناطق مرزی مانند سردشت حس کرده و البته صدای هیچ‌ کدام از مجامع حقوق بشری نیز در نیامده، هیچگاه از هیچ جنگی استقبال نمی‌کند و از هیچ تهاجمی خشنود نیست، اما اینکه عده‌ای استانداردهای دوگانه و چندگانه داشته باشند، این هم برای ما قابل قبول نیست.

وی با انتقاد از استانداردهای دوگانه عده‌ای در داخل و خارج از کشورمان در مواجهه با تحولات اوکراین گفت: برخی‌ها ناخودآگاه و برخی از سر غرض‌ورزی، دوگانه رفتار می‌کنند؛ در قضایای اخیر حتی مشاهده کردیم کشوری مانند امارات متحده عربی که در آغوش غرب است، با توجه به منافع خودش به قطعنامه محکومیت حمله روسیه به اوکراین، رأی ممتنع می‌دهد نه رأی موافق.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: کسانی که امروز  این مواضع دوگانه را می‌گیرند، همان‌هایی هستند که وقتی ما برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها می‌خواهیم با کشورهای دیگر نیز مراوده اقتصادی و سیاسی داشته باشیم، فریاد سر می‌دهند که ما مستعمره فلان کشورها شده‌ایم؛ در حالی که نمی‌دانند ما وقتی مستعمره بودیم که با دخالت انگلیسی‌ها بحرین را به عنوان بهترین جزیره جنوبی ایران از دست دادیم و یا کوه‌های آرارات در شمال غرب را به روس‌ها دادیم و مجبور شدیم برای متفقین راه‌آهن بکشیم.

نماینده سابق مجلس: عده‌ای با مواضع دوگانه در ماجرای اوکراین، کاسبی تبلیغاتی می‌کنند /  اوکراین در جریان حمله آمریکا به عراق، ۵ هزار نیرو فرستاد

 

 اوکراین در جریان حمله آمریکا به عراق، ۵ هزار نیرو فرستاد

جمالی عنوان کرد: کسانی که اینگونه رفتارها و مواضع دوگانه را دنبال می‌کنند، به نوعی دنبال یک کاسبی تبلیغاتی هستند و دل در گرو مسائل دیگر دارند؛ آیا یمن هر روز بمباران نمی‌شود که این عده نگران شوند؟ آیا در جریان حمله آمریکا و متحدانش به عراق، همین اوکراین ۵ هزار نیرو وارد عراق نکرد که وارد خانه‌های مردم می‌شدند؟ آیا رژیم صهیونیستی همین چند روز قبل تهاجم گسترده‌ای به محله شیخ جراح نکرد؟!

وی ادامه داد: آیا در حال حاضر آمریکا در شمال سوریه اشغالگری نمی‌کند و نفت این کشور را به غارت نمی‌برد؟ آیا مسلمانان روهینگیا همچنان تحت فشار نیستند و به آتش کشیده نمی‌شوند؟! کدامیک از سلبریتی‌های داخلی یا فعالان به اصطلاح حقوق بشری و یا رسانه‌های به اصطلاح مستقل غربی، به این مسائل پرداخته‌اند؟!

 جنگ را محکوم می‌کنیم، ولی معیارهای دوگانه حقوق بشری را برنمی‌تابیم/ تحولات اوکراین، ربطی به مذاکرات وین ندارد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم تأکید کرد: ما قطعاً جنگ را محکوم می‌کنیم ولی هرگز در زمین دشمن بازی نمی‌کنیم و معیارهای دوگانه حقوق بشری را هم برنمی‌تابیم.

جمالی همچنین با اشاره به تلاش عده‌ای برای ربط دادن حمله روسیه به اوکراین به مسئله مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: هرکسی اندکی اطلاعات داشته باشد، می‌داند که زمینه مسائل امروز روسیه و اوکراین به دهه هفتاد شمسی برمی‌گردد، در حالی که برجام حدود هفت سال است که مطرح شده و لذا این مسائل ارتباطی به یکدیگر ندارد.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران محکم ایستاده و منافع حداکثری خودش را در مذاکرات دنبال می‌کند و امیدواریم کسانی که امروز مواضع دوگانه اتخاذ می‌کنند، بعدها به خودشان بیایند و این قبیل رفتارها و مواضع را اصلاح کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.