ابراز امیدواری گروسی نسبت به پیشرفت مسائل مهم پادمانی با ایران

مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی بعد از ظهر چهارشنبه به وقت تهران گفت که می‌توان با تهران در زمینه مسائل پادمانی به پیشرفت دست یافت.

به گزارش منابع خبری، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی اتمی در گفت وگو با خبرنگاران در این باره ابراز خوشبینی کرد که می‌توان به پیشرفت در زمینه مسائل مهم پادمانی با ایران به پیشرفت دست یافت.وی در زمینه احتمال سفر به تهران گفت، که احتمال هرچیزی وجود دارد.

 دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است.

 یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در از نقش منفی فرانسه در حل‌وفصل موضوعات پادمانی باقی‌مانده بین ایران و آژانس خبر داد. 

به گفته وی، فرانسوی‌ها که به‌صورت سنتی با توجه به ارتباطات قوی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین روابط حسنه با رژیم صهیونیستی از ادوار گذشته مذاکراتی، همواره تلاش کرده‌اند در حل موضوعات هسته‌ای بین ایران و آژانس مانع‌تراشی کنند، اکنون نیز در وین به همین نقش اشتغال دارند.

یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در تهران گفت: «فرانسوی‌ها در حال مانع‌تراشی بر سر حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده پادمانی بین ایران و آژانس هستند و در این خصوص رویکردی کاملاً سیاسی را در پیش گرفته‌اند.»

وی با بیان اینکه پاریس نقش مهمی در فاصله‌گرفتن آژانس از نقش حقوقی – فنی و عدول به موضوعات سیاسی دارد، افزود: حل مسائل پادمانی باقی‌مانده با آژانس یکی از پیش‌نیازهای مهم شکل‌گیری توافق در وین است و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، بدون شک، فرانسه عامل عدم توافق در وین نام خواهد گرفت.

او گفت که مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه آغاز شده به مرحله‌ای رسیده است که موفقیت یا عدم موفقیت آن، صرفاً به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد. اگر طرف‌های غربی تصمیم‌های لازمی را که به آن آگاه هستند، اتخاذ کنند، می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرده و ظرف چند روز به توافق نهایی دست یافت. با این حال به‌نظر می‌رسد فرانسوی‌ها در مسیری متفاوت و کاملاً متضاد با تصمیم‌گیری‌های لازم گام برمی‌دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.