چند نفر در کنکور 1401 ثبت نام کردند؟

مشاور رییس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از ثبت نام یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۴۹ نفر تا روز ششم اسفند ماه (پایان مهلت نام‌نویسی) در کنکور سراسری ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: رشته علوم تجری مانند سال‌های گذشته با بیشترین آمار ثبت‌نامی و دختران در این رشته پیشتاز هستند.

کنکور سراسری به عنوان بزرگترین ماراتن آموزشی هر ساله با شرکت بیش از یک میلیون نفر برای حضور در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برگزار می‌شود و در این آزمون داوطلبان رشته‌های ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی،‌ هنر و زبان خارجه طی چهار روز با هم به رقابت می‌پردازند.

در کنکور سال ۱۴۰۱ نیز این رقابت با حضور داوطلبان زن و مرد برگزار خواهد شد و در این آزمون نیز همانند سال های گذشته پیشتازی داوطلبان در رشته علوم تجربی مشاهده می شود چون رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی به عنوان مهمترین رشته های مورد علاقه داوطلبان برای حضور در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است.

ثبت‌نام یک میلیون و ۴۸۹ هزار نفر در کنکور سراسری/پیشتازی دختران در علوم‌تجربی

علیرضا کریمیان مشاور رییس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا تعداد ثبت نام کنندگان کنکور سراسری را در مجموع یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۴۹ نفر عنوان کرد و افزود: ۹۱۴ هزار و ۹۵۴ نفر از این داوطلبان زن و ۵۷۴ هزار و ۹۵ نفر نیز مرد هستند که در سال ۱۴۰۱ با هم به رقابت می‌پردازند.

به گفته وی، بیشترین شرکت کننده در این آزمون سراسری مربوط به رشته تجربی است؛ در مجموع ۵۷۴ هزار و ۴۷۲ نفر در این رشته ثبت نام کرده اند و تعداد داوطلبان زن در این رشته با استقبال خوب ۳۷۴ هزار و ۷۱۲ نفر است و ۱۹۹ هزار و ۷۶۰ نفر نیز داوطلبان مرد هستند.

کریمیان ادامه داد: در رشته ریاضی و فنی نیز در مجموع ۱۴۵ هزار و ۷۴۷ نفر داوطلب ثبت نام کرده اند که ۵۲ هزار و ۴۱۸ نفر آنان زن و ۹۳ هزار و ۳۲۹ نفر مرد هستند.

کریمیان ادامه داد: در رشته علوم انسانی نیز با حضور ۴۱۲ هزار و ۵۷۷ نفر داوطلب، ثبت نام انجام شده است که  ۲۴۹ هزار و ۵۱ نفر زن و ۱۶۳ هزار و ۵۲۶ نفر مرد برای رقابت با هم در کنکور سراسری ۱۴۰۱ ثبت نام کردند.

مشاور رییس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور نیز تعداد داوطلبان رشته هنر را در مجموع ۱۶۱ هزار و ۳۴۳ نفر عنوان کرد و گفت: در رشته هنر ۱۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر زن و ۵۰ هزار و ۵۴۳ نفر  مرد در کنکور سال آینده با هم رقابت خواهند کرد.

وی تعداد ثبت نام داوطلبان رشته زبان خارجه در کنکور سراسری ۱۴۰۱ را نیز در مجموع ۱۹۴ هزار و ۹۱۰ نفر عنوان کرد و اظهار داشت: در رشته زبان خارجه تعداد داوطلبان زن ۱۲۷ هزار و ۹۷۳ نفر و  تعداد داوطلبان مرد در این آزمون نیز ۶۶ هزار و ۹۳۷ نفر هستند.

به گفته کریمیان، ثبت نام برای کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ از روز ۱۰ بهمن آغاز شد و پس از تمدید تا ششم بهمن ماه ادامه داشت. 

آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به منظور پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم «شبانه»، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و موسسات‌ آموزش‌ عالی، دانشگاه‌ پیام‌ نور و موسسات‌ آموزش‌ عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلام در روزهای چهارشنبه هشتم تیر، پنجشنبه نهم تیر، جمعه ۱۰ تیر و شنبه ۱۱ تیر سال آینده برگزار می‌شود.

انتخاب رشته داوطلبان پس از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری ۱۴۰۱ آغاز و برای داوطلبان بورسیه و داوطلبان دارای شرایط خاص در انتهای مردادماه انجام می‌شود. نتایج آن نیز قبل از مهرماه و اوایل دهه سوم شهریورماه از طریق سایت سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد تا داوطلبان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از ابتدای سال تحصیلی جدید وارد دانشگاه‌ها شوند.

  

   

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.