درخواست دوباره اوکراین از متحدانش برای بستن حریم هوایی

این اظهارات پس از آن منتشر می‌شود که نیروی هوایی سوئد در میانه جنگ در اوکراین اعلام کرد که چهار جنگنده روسی در یک بازه زمانی کوتاه حریم هوایی کشور را نقض کردند.

پس از آنکه ولادیمیر پوتین، سوئد و فنلاند را در صورت پیوستن به ناتو به اقدام نظامی تهدید کرد، مقامات سوئد از نقض حریم هوایی کشورشان توسط چهار فروند جنگنده روسی خبر دادند.

نیروهای مسلح سوئد اعلام کرد، روز چهارشنبه نیروی هوایی این کشور یک عملیات با جنگنده «ساب ۳۹ گریپن» را برای نظارت بر جنگنده‌های روسی انجام داد.

«کارل یوهان» ادستروم فرمانده نیروی هوایی سوئد گفت که نیروی هوایی برای تضمین تمامیت ارضی و مرزهای سوئد در محل حضور و کنترل کامل اوضاع را در دست داشت.

طبق بیانیه نیروهای مسلح سوئد، دو جنگنده سوخو ۲۷ و دو فروند سوخو ۲۴ روسی حریم هوایی سوئد را نقض کرده که این اقدام به صورت کوتاه مدت در شرق گوتلان (جزیره‌ای در جنوب سوئد) صورت گرفت.

همچنین مقامات ارتش ژاپن ادعا کردند که یک فروند بالگرد روسی به حریم هوایی این کشور در جزیره نمورو وارد شده است.

به گزارش خبرگزاری کیودو، روز چهارشنبه رادارهای کنترل زمینی ژاپن یک بالگرد را در حریم هوایی این کشور شناسایی کرده‌اند که احتمالاً متعلق به روسیه است. این اولین بار است که وزارت دفاع ژاپن اعلام می‌کند هواپیماهای روسی وارد خاک ژاپن شده است.

در تازه‌ترین اظهارات منتشر شده از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته ۱۶ هزار داوطلب در کنار ما علیه روسیه خواهند جنگید.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی نشست فوق‌العاده وزرای خارجه این اتحادیه از حمایت آن‌ها از تحریم روسیه خبر داد. بورل گفت، وزرای خارجه با ارائه ۴۵۰ میلیون یورو کمک تسلیحاتی به اوکراین موافقت کرده‌اند.

معاون وزیر خارجه روسیه درواکنش به این اظهارات بورل، امروز پنجشنبه در واکنش به این اقدام، از آن به عنوان «تزریق جنون آمیز تسلیحات» نام برده و به عنوان بازتاب سیاست غرب خوانده است.

وزارت خارجه روسیه گفته ناتو این کشور را در مقابل «سخت‌ترین انتخاب» در مورد نحوه پاسخگویی به اقدامات کی یف قرار داده است.

وزیر خارجه روسیه هم مدعی است ناتو به تصمیمات و خواسته‌های آمریکا پایبند است.

او می‌گوید راهبرد نظامی ما شیوه استفاده از سلاح هسته‌ای را تعیین می‌کند. لاوروف مدعی است خواسته‌های روسیه حداقلی است و مطمئنم که راه حلی برای بحران اوکراین پیدا خواهد شد.

درخواست مجدد اوکراین از متحدانش برای بستن حریم هوایی

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.