حضور نظامیان روسیه در نزدیکی پایتخت اوکراین

براساس اطلاعاتی که وزارت دفاع انگلیس ارائه کرده است کاروان بزرگ نیروهای روسی که در حال حرکت به سمت کی‌یف پیش می روند، در ۳۰ کیلومتری این شهر قرار دارند. براساس این اطلاعات به دلیل مقاومت سرسختانه اوکراین، خرابی تجهیزات نظامی روسیه و ازدحام، پیشروی نیروهای روسیه به کندی صورت می گیرد.  

براساس بیانیه وزارت دفاع انگلیس، این کاروان طی سه روز پیشرفت چندانی نداشته است و علیرغم گلوله باران شدید از سوی نیروهای روسیه، کنترل شهرهای خارکیف، چرنیهیف و ماریوپل، همچنان در دست اوکراین هستند.

از سوی دیگر، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، واکنش غرب به اقدامات روسیه را "هیستری" توصیف کرد که به گفته وی، گذرا خواهد بود. وی افزود: انتظار دارد دور دوم مذاکرات صلح با یک هیات اوکراینی امروز پنجشنبه برگزار شود.

«فیلیپو گراندی» کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در خصوص ورود سیلی از پناهجویان از اوکراین گفت: تنها در هفت روز، یک میلیون نفر از اوکراین فرار کرده اند. وی افزود: من در نزدیک به ۴۰ سال گذشته که در شرایط اضطراری پناهندگان کار کرده‌ام، به ندرت مهاجرتی با این وضع را شاهد بوده ام.  

شهر خرسون با حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت اولین مرکز شهری مهمی بود که به دست روس ها افتاد. شهردار این شهر اواخر دیروز چهارشنبه گفت که نیروهای روسی در خیابان ها هستند و وارد ساختمان شورا شده اند.

روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی در جهان است و این کشور به همراه اوکراین از صادرکنندگان عمده مواد غذایی بشمار می روند. گزارش های رسیده حاکی از افزایش بهای نفت و کالاهای اساسی به نشانه تورم جهانی است.

نیروهای روسیه در چند کیلومتری پایتخت اوکراین

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.