این تغییرات در دست ها نشانه بیماری است

دست‌هایتان چیزهای زیادی می‌توانند از شما بگویند. در واقع آن‌ها می‌توانند مشکلات سلامتی‌تان را فاش کنند، خیلی بیشتر از آنچه فکرش را بکنید.

مشاهده وضعیت و ظاهر دستان ما می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد سلامت عمومی‌مان به ما بدهد و ما را قادر سازد تا برخی از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی را زودتر تشخیص دهیم؛ بنابراین، به علائم زیر توجه داشته باشید که می‌تواند به شما در مورد ده مشکل سلامتی که ممکن است از آن‌ها آگاه نباشید، بگوید. البته علائم زیر همیشه هم نشان‌دهنده‌ی بیماری نیستند؛ اما اغلب مواقع دست‌ها نشان‌دهنده‌ی کمبودهایی در بدن هستند که به پیش‌بینی وضعیت عمومی سلامت کمک می‌کنند.

اگر در هر دو انگشت شست و اشاره دردی دارید و بی‌حسی و گزگز را هم تجربه می‌کنید، ممکن است دچار سندرم تونل کارپال باشید. این مسئله سبب تورم دردناکی در مچ می‌شود. کسانی به سندرم تونل کارپال دچار می‌شوند که با دست‌هایشان کار می‌کنند؛ مثلاً موزیسین‌ها و کسانی که ساعت‌های طولانی با کامپیوتر تایپ می‌کنند.
 

زخم‌هایی که دیر خوب می‌شوند


زخم‌هایی که خیلی طول می‌کشد تا خوب شوند نیز علامت مشکلاتی در سلامتی‌اند. اگر زخمتان دیر خوب می‌شود شاید دیابت دارید. باید هر چه زودتر با پزشک مشورت کرده و ریشه هر علت ممکنی را پیدا نمایید.
 

تغییراتی در رنگ انگشت‌ها


تغییر رنگ انگشت می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. مثلاً طبیعی است که به خاطر قرار گرفتن در معرض دمای پایین به مدت طولانی، استرس یا فشارهای زیاد فیزیکی، رنگ انگشتان تغییر کند؛ اما اگر این تغییرات همراه با خارش، درد، گزگز یا بی‌حسی در انگشت‌ها باشند، باید به پزشک مراجعه کنید، چون می‌تواند علامت یک بیماری در ستون فقرات، مشکلاتی در رگ‌ها و شریان‌ها یا یک عارضه پوستی باشد.
 

عرق زیاد


عرق کردن بی‌دلیل دست‌ها می‌تواند نشان‌دهنده‌ی هایپرهیدروزیس کف دست باشد. دست‌ها معمولاً به دلایل عادی عرق می‌کنند؛ اما اگر این تعریق زیاده از حد باشد و نتوانید آن را به عوامل بیرونی ربط بدهید، پس احتمالاً با نوعی مشکل روبرو هستید.
 

شکنندگی ناخن‌ها


شکنندگی ناخن‌ها می‌تواند ناشی از تماس زیاد با آب، شوینده‌ها و دیگر مواد شیمیایی و ضمناً مراقبت‌های نامناسب از ناخن باشد. نسبت به شکننده شدن ناخن‌ها حساس باشید زیرا این اتفاق به دلیل ضعیف شدن ناخن‌ها نیز می‌تواند رخ بدهد و ممکن است علامتی از مشکلی مربوط به تیروئیدتان باشد. اگر احساس خستگی می‌کنید و دردی در مفاصلتان دارید به پزشک مراجعه کنید.
 

دست‌هایی که همیشه سردند


اگر جزو افرادی هستید که دست‌هایتان همیشه سرد است و اگر می‌بینید رنگ پوست دستتان تغییر کرده است به پزشک مراجعه کنید.
 

رعشه دست


لرزش انگشتان دست علاوه بر اینکه ناخوشایند است می‌تواند نتیجه‌ی تنش زیاد باشد یا ممکن است بعد از حمل یک بار سنگین روی بدهد که بعد از مدتی استراحت برطرف می‌شود. اما رعشه یا لرزش دست اگر ادامه‌دار شود و نتوانید دلیلی برایش پیدا کنید، می‌تواند به دلیل کمبود ویتامین‌های B۱، B۶، B۱۲ و ویتامین E نیز باشد.
لرزش دست می‌تواند نتیجه‌ی مصرف زیاد کافئین یا عارضه جانبی برخی از داروها مانند داروهای آسم و ضدافسردگی نیز باشد اما درصورتی‌که ادامه‌دار شد بهتر است به پزشک مراجعه کنید. لرزش تنها در یک دست می‌تواند از علائم اولیه بیماری پارکینسون نیز باشد.
 

تورم دست‌ها


تورم دست نیز می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد؛ از یک روز بسیار گرم گرفته تا مصرف نمک زیاد. این موارد از تورم دست فوراً برطرف می‌شوند؛ اما درصورتی‌که تورم دست‌ها طولانی شود و اغلب رخ بدهد می‌تواند علامت یک بیماری عروقی باشد.

تغییر رنگ ناخن‌ها


تغییر رنگ ناخن‌ها می‌تواند ناشی از پایین بودن سطح هموگلوبین یا آنمی باشد. کبودی یا آبی شدن ناخن‌ها، اصلی‌ترین ویژگی این دو عارضه است. ضمناً ممکن است گزگز خفیفی هم در انگشت‌ها احساس شود.
همچنین خوب است بدانید محققان هندی می‌گویند وقتی پایین ناخن سفید و بالای آن قهوه‌ای است می‌تواند نشان‌دهنده‌ی افزایش غلظت برخی از هورمون‌ها و آنمی مزمن باشد که هر دو از ویژگی‌های بیماری کلیوی‌اند.
 

تورم بند انگشتان


برآمدگی‌ها سفت و زردرنگ در بند انگشتان دست می‌تواند علامت یک عارضه‌ی ژنتیکی مربوط به کلسترول به نام هیپرکلسترولمی خانوادگی باشد. 
 

چه باید بکنید اگر این علائم وجود دارند؟


شاید تا به حال نمی‌دانستید دقت کردن به دست‌ها تا چه اندازه مهم است. حالا که این موضوع را می‌دانید توجه بیشتری به دست‌هایتان بکنید. این علائم همیشه هم به مشکلاتی درسلامتی مربوط نیستند و در بیشتر موارد به عواملی بیرونی ربط دارند. اما در صورت ادامه‌دار شدن یا وجود علائمی دیگر حتماً با پزشک مشورت نمایید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.