مذاکرات روسیه و اوکراین به در بسته خورد

حمله روسیه به اوکراین درحالی برای سیزدهمین روز متوالی ادامه دارد که سومین دور مذاکرات صلح بین هیات‌های روسیه و اوکراین در روز دوشنبه پیشرفت اندکی داشت اما به راه‌حل قطعی منجر نشد.

 روسیه چهار شرط برای توقف حمله‌ها در اوکراین اعلام کرده است که شامل توقف اقدام نظامی از سوی اوکراین، تغییر قانون اساسی، به رسمیت شناختن کریمه به عنوان بخشی از خاک روسیه و به رسمیت شناختن استقلال جدایی طلبان دونستک و لوهانسک است.

الکساندر کوبراکوف، وزیر زیرساخت اوکراین گفته است که از زمان حمله روسیه به این کشور حدود ۱۰ میلیارد دلار به زیرساخت‌ها خسارت وارد شده است. 

فرانچسکو روکا، رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر طی یک نشست خبری در ژنو پیش‌بینی کرد که «درگیری در اوکراین به بزرگترین وضعیت اضطراری بشردوستانه در اروپا برای سال‌های آینده تبدیل می‌شود.جابه‌جایی‌ها و نیازها گسترده هستند و این نیازها هم در داخل اوکراین و هم در خارج از آن، اضافه خواهند شد. میلیون‌ها نفری که در اوکراین مانده‌اند نیاز فوری به آب آشامیدنی و غذا دارند. با صعب العبور بودن جاده‌ها، قطع شبکه‌های آب و برق، مردم به مراقبت‌های فوری پزشکی، دارو ، آب پاکیزه و سرپناه نیاز مبرم دارند.

زلنسکی: من اینجا هستم، اینجا مال من است و آن را رها نمی‌کنم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین شامگاه دوشنبه در پیامی ویدیویی از دفتر کارش گفت: «اکنون می‌خواهم چیزی بگویم. من اینجا هستم. من در کی‌یف مانده‌ام. در خیابان بانکووا. من پنهان نشده‌ام و از هیچکس هم نمی‌ترسم، حال این جنگ میهن‌پرستانه ما هر چقدر می‌خواهد طول بکشد. من اینجا هستم، اینجا مال من است و آن را رها نمی‌کنم.»

آلمان میزبان جی۷ درباره تاثیر جنگ اوکراین بر امنیت غذایی

دولت آلمان اعلام کرد، برلین روز جمعه میزان نشست مجازی وزرای کشاوری کشورهای گروه هفت خواهد بود تا درباره تاثیر حمله روسیه به اوکراین روی امنیت غذایی جهانی و بهترین راه تثبیت بازارهای غذایی رایزنی کنند.

پوتین: از سرباز وظیفه در جنگ استفاده نمی‌کنیم

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که وظیفه انجام عملیات نظامی ویژه در اوکراین فقط شامل پرسنل نظامی حرفه‌ای می‌شود.

پوتین تاکید کرد که سربازان وظیفه ارتش روسیه در عملیات نظامی در اوکراین شرکت نخواهند کرد.

ژاپن ۲۰ مقام روس و ۱۲ بلاروسی را تحریم کرد؛ پسکوف و قدیروف در لیست تحریمی‌ها

بر اساس این بیانیه، تحریم‌های جدیدی علیه ۲۰ شهروند روسیه، ۱۲ شهروند بلاروس، دو موسسه روسی و ۱۲ سازمان بلاروسی اعمال شده است.

زلنسکی صلح‌بانان اوکراینی را از سراسر جهان فرا می‌خواند

شورای عالی اوکراین اعلام کرد، ولودیمیر زلنسکی تصمیم گرفته است تا برای مقابله با حمله روسیه، تمامی صلح‌بانان اوکراینی را از سراسر جهان فرابخواند.

آمریکا: پوتین نزدیک به ۱۰۰ درصد نیروهای آماده‌باش را در اوکراین مستقر کرده است

یک مقام نظامی ارشد آمریکایی مدعی شد، روسیه تقریبا ۱۰۰ درصد از ۱۵۰ هزار نیرویی را که پیش‌از آغاز حمله به اوکراین، در مرزهای این کشور مستقر کرده بود، اکنون وارد اوکراین کرده است.

اوکراین خواستار ملاقات زلنسکی و پوتین شد

وزیر امور خارجه اوکراین خواستار گفت‌وگوی مستقیم میان ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی شد.

چین غرب را به برقراری گفت‌وگوی برابر با روسیه تشویق کرد

سفیر چین در سازمان ملل، گفت: پکن از آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا می‌خواهد با روسیه بر اساس مبانی برابر گفت‌وگو کرده و به نگرانی‌های امنیتی مسکو توجه کنند.

سه شرط روسیه برای پایان دادن به حمله در اوکراین

پسکوف در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که روسیه از اوکراین می‌خواهد تا فعالیت‌های نظامی خود را متوقف کند، حاکمیت روسیه بر کریمه و استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسد. اصلاحاتی را در قانون اساسی خود ایجاد کنند که بر اساس آن اوکراین از هرگونه آرزوی عضویت در هر ائتلافی چشم پوشی می‌کند».

روسیه: با دور سوم مذاکرات با اوکراین انتظارات ما برآورده نشد

رئیس هیأت روسیه در مذاکرات با اوکراین، گفت که انتظارات مسکو با دور سوم عملیات مذاکره محقق نشده است، اما جلسات ادامه خواهد یافت.

کانادا ۱۰ فرد مرتبط با حمله روسیه به اوکراین را تحریم می‌کند

نخست وزیر کانادا گفت که کشورش ۱۰ فرد مرتبط با حمله نظامی روسیه در اوکراین را تحریم خواهد کرد.

درخواست اتحادیه اروپا از چین برای کمک به دستیابی به آتش‌بس در اوکراین

«جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که وی از وانگ یی وزیر امور خارجه چین برای تحقق آتش‌بس در اوکراین درخواست کمک کرده است.

توافق قانونگذاران ایالات متحده برای ممنوعیت واردات انرژی روسیه

قانونگذاران آمریکایی توافق کردند که واردات انرژی روسیه را ممنوع و روابط تجاری خود با روسیه و بلاروس را متوقف کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.