میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: گفت‌وگو درخصوص راستی‌آزمایی در ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل همان روال همیشگی بود. خیلی‌ها همانند همیشه بر انحراف ایران از برجام تمرکز کردند (بدون آنکه اشاره کنند دلیل این انحراف فشار حداکثری آمریکا بوده است).

جلسه شورای حکام درباره ایران در پی سفر اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران انجام می‌شود.

گروسی روز گذشته در کنفرانس خبری‌اش که پس از جلسه آغازین شورای حکام برگزار شد، گفته بود در ایران درباره مسیر پیش رو توافق‌هایی صورت گرفته است که به طور کلی رضایت‌بخش است.

او پیش‌تر سفرش به ایران و رایزنی با مقامات سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه ایران را «مثمرثمر» توصیف کرده بود.

گروسی روز گذشته در بیانیه آغازینش در جلسه شورای حکام، درباره گزارشش در مورد راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت:‌ تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام را راستی‌آزمایی و بر آن نظارت کرد. با این وجود، از آن تاریخ، این فعالیت‌ها به‌طور جدی تحت تأثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود تحت برجام، از جمله پروتکل الحاقی قرار گرفته است.

مدیرکل آژانس درباره توافق‌های اواخر سال میلادی با مقام‌های ایرانی گفت: پس از رایزنی‌های سازنده با معاون رئیس جمهور اسلامی در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱، شرایط جدیدی درباره تجهیزات نظارتی و نظارتی آژانس تحت برجام مورد توافق قرار گرفت. این امر آژانس را قادر ساخت که دوربین‌ها را دوباره در مجموعه کارگاهی کرج نصب کند و همه رسانه‌های ذخیره‌سازی را در دوربین‌های مرتبط با برجام در سراسر ایران جایگزین کند.

گروسی سپس در ارتباط با سفر اخیر به ایران گفت:‌همانطور که خواهید دید، بیانیه مشترک توافق شده با ایران در روز شنبه مجموعه‌ای از اقداماتی را که باید طی چند ماه آینده انجام شود را مشخص می‌کند.

او ادامه داد:‌ آژانس مشتاقانه منتظر است تا ۲۰ مارس(۲۹ اسفند)، توضیحات کتبی از جمله اسناد پشتیبان مرتبط را در مورد سوالات مطرح شده توسط آژانس که ایران تاکنون به آن‌ها رسیدگی نکرده است و در خصوص موضوعات مربوط به سه مکان خاص است، دریافت کند.کارهای زیادی پیش روی ماست. ما آماده ایم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.