اردوغان تروریست‌ها را به اوکراین اعزام کرد؟

حدود ۴۵۰ نفر از تروریست های خارجی وابسته به تشکیلات موسوم به "الترکستانی"، "حراس الدین" و "انصار التوحید" از طریق مرزهای ترکیه راهی اوکراین شدند.

خبرگزاری اسپوتنیک امروز (چهارشنبه) به نقل از منابع آگاه گزارش داد: این افراد از استان ادلب برای کمک به اوکراین در مواجهه با نیروهای روسی، راهی این کشور شدند و ظرف سه روز پس از ترک کشور سوریه، از طریق ترکیه  خود را به  نیروهای اوکراینی رساندند.

نزدیکان این افراد به اسپوتنیک گزارش دادند که سرکرده های گروه "هیات تحریر الشام" (جبهه النصره سابق)، اوایل هفته گذشته نشست هایی با رهبران تشکیلات موسوم به "حزب اسلامی ترکستانی"  و سرکرده های گروههای تروریستی موسوم به "انصار التوحید" و "حراس الدین" داشته و در این نشست ها تصمیم گرفته شده که به گروههای محدودی از عناصر مسلح وابسته به این تشکیلات اجازه عزیمت به اوکراین از طریق ترکیه داده شود.

این منابع افزودند: اغلب جنگجویان خارجی که از سوریه به اوکراین رفته اند از اعضای مشکل دار تشکیلات بوده اند که با سرکرده های هیات تحریر الشام مشکلات بسیاری داشته و در برهه های اخیر بسیار در تنگنا و آزار و اذیت بودند و کار آنها به زندان و تهدید  و تبعید به مناطق مرزی کشیده بود که به این ترتیب فرصت پیش آمده جنگ روسیه و اوکراین بهترین راه حل برای خلاص شدن از این افراد بود تا ضمن اعزام این افراد برای جنگ با روسیه، فرصت دستیابی به منابع مادی نیز برای آنها فراهم شود.  

این منابع افزودند: "هیات تحریر الشام" به منظور تشویق افراد برای پیوستن به این جنگجویان، اعلام کرده، برای کسانی که می خواهند خانواده هایشان نیز به آنها ملحق شوند، ضمانت های شرعی لازم را می دهد.

به گفته منابع اسپوتنیک، تعداد جنگجویان مسلح خارجی (تروریست ها) که از ادلب و روستاهای آن به اوکراین رفته اند بیش از ۱۵۰ نفر با تابعیت بلژیک، فرانسه، چین، مغرب، تونس، چچن و انگلیس است و ۳۰۰ نفر دیگر از اهالی منطقه ادلب و حلب هستند.   

وعده پاداش های مادی بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار برای جنگجویان سوری اعلام شده، ولی پاداش جنگجویان خارجی اعلام نشده است.    

منابع آگاه درباره نحوه انتقال سریع این جنگجویان از سوریه به اوکراین گفتند که انتقال آنها در گروههای سه گانه از روز پنجشنبه گذشته آغاز شده که ابتدا به منطقه خربه الجوز در نزدیکی مرز با ترکیه انتقال یافته و سپس به داخل ترکیه و از آنجا به اوکراین اعزام می شوند.   

منابع یاد شده ادامه دادند: این جنگجویان یکشنبه شب به اوکراین رسیده اند و از آن هنگام تاکنون از مقصد نهایی آنها در اوکراین اطلاعی در دست نیست.   

چند روز پیش ولادومیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین از ورود اولین گروه جنگجویان خارجی به کشورش خبر داده بود؛ گروهی که گفته شده ۱۶ هزار نفر هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.