روند تورم سالانه در دهه 90 /پیش‌بینی محدوده تورم

تورم ماهانه در میانه زمستان امسال برابر با ۲.۱ درصد ثبت شده و از سرعت آن کاسته شد. بررسی شاخص قیمت و رشد آن در قاب ماهانه نشان می دهد با ادامه دادن سناریوهای مختلف تورمی تا این موعد می توان محدوده تورم ثبت شده در پایان سال را پیش بینی کرد.

اساس این پیش بینی روند میانگین ماهانه بوده و در بررسی کنونی در 6 سناریو مورد بررسی قرار گرفته است. نکته مهم آن است که در کمترین حالت و با فرض تورم صفر درصدی در اسفند 1400 تورم سالانه به فراتر از 40 درصد رسیده که بالاترین رکورد در دهه اخیر به شمار می آید.

پیش بینی تورم در سناریوی ماهانه و زمستانی

تورم ماهانه در بهمن ماه برابر با 2.1 درصد به ثبت رسید در صورتی که همین مقدار تورم در ماه آینده نیز ثبت شود رشد نقطه ای در پایان 1400 به 35.8 درصد خواهد رسید.

این تورم در بعد میانگین ماهانه در روند زمستانی امسال برابر با 2.24 درصد بوده که تورم نقطه ای آن معادل با 36 درصد برآورد می شود. 

بررسی سناریوی 11 ماهه و یک ساله در پیش بینی تورم

روند شاخص قیمت مصرف کننده از ابتدای سال 1400 تا کنون نشان می دهد تورم ایران به طور متوسط ماهانه برابر با 2.62 درصد بوده است.

اگر این روند تا اسفند امسال نیز ادامه داشته باشد تورم نقطه ای در پایان سال فراتر از 36 درصد بوده و به 36.5 درصد خواهد رسید. این بیشترین مقدار تورم در میان سناریوهای بررسی شده در این مقطع بوده است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «۶ سناریو برای پیش بینی تورم شب عید سال ۱۴۰۱»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.