جزئیات گفت‌وگوی
تلفنی
سیسی و پوتین

به گزارش سایت شبکه خبری روسیا الیوم، رؤسای جمهوری مصر و روسیه در جریان تماس تلفنی با یکدیگر در خصوص بحران اوکراین و روسیه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بسام راضی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری این کشور با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود تماس تلفنی برقرار کرد.

بسام راضی در ادامه افزود، سیسی و پوتین در جریان این گفت‌وگوی تلفنی به بررسی آخرین تحولات بحران روسیه و اوکراین پرداختند.

وی همچنین تصریح کرد، رئیس جمهوری مصر در جریان این گفت‌وگوی تلفنی بر لزوم اولویت دادن به زبان گفت‌وگو و حمایت این کشور از تمامی تلاش‌های دیپلماتیک که به حل و فصل بحران سیاسی به منظور ممانعت از وخیم شدن اوضاع و حفظ امنیت و ثبات بین‌المللی سرعت می‌بخشد، تاکید کرد.

سخنگوی ریاست جمهوری مصر همچنین گفت، سیسی در جریان این تماس تلفنی از آمادگی قاهره برای حمایت از این رویکرد از طریق اقدامات بی‌وقفه خود در این زمینه چه در سطح دوجانبه چه در سطح چندجانبه خبر داد.

بسام راضی همچنین گفت، رئیس جمهوری مصر بر اهتمام ویژه کشورش به تحولات میدانی پیاپی و اولویت داشتن سلامت و امنیت شهروندان مصری مقیم اوکراین تاکید کرد.

عبدالفتاح سیسی از اقدامات اتخاذ شده توسط طرف روسی برای تسهیل خروج شهروندان مصری تشکر و قدردانی کرد و خواستار تداوم فراهم کردن کمک‌های لازم برای تضمین سلامت و امنیت آنها شد.

رؤسای جمهور مصر و روسیه همچنین راه‌های تقویت همکاری راهبردی بین دو کشور از طریق پروژه‌های رشد و توسعه‌ای کنونی را مورد بررسی قرار دادند.

دو طرف بر تقویت روابط و همکاری تاریخی بین مصر و روسیه در زمینه‌های مختلف و روابط دوستانه بین دو کشور در سطوح رسمی و مردمی تاکید کردند.

در اولین ساعات صبح پنج‌شنبه ۲۴ فوریه، روسیه "عملیات نظامی" را در اوکراین آغاز کرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این عملیات زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف قرار داده است و غیرنظامیان در خطر نیستند. مسکو می‌گوید قصد سلطه بر اوکراین را ندارد، بلکه قصد دارد کی‌یف را خلع سلاح و تهدیداتش را متوقف کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پس از اولین روز حمله کشورش به اوکراین اعلام کرد: "اگر این اقدام را انجام نمی‌دادیم با تهدید مواجه می‌شدیم و نمی‌دانم کشور ما پس از آن چگونه ادامه می‌داد".

وی تاکید کرد تمام تلاش‌های روسیه برای دستیابی به توافق بر سر عدم گسترش ناتو با شکست مواجه شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.