پیوند قلب خوک به انسان ناموفق بود/ مرگ بیمار پس از دو ماه +عکس

مردی که برای نخستین بار در تاریخ، از یک خوک اصلاح ژنتیکی شده، قلب پیوندی دریافت کرده بود، دو ماه پس از عمل پیوند در روز سه شنبه ۸ مارس درگذشت.

دیوید بنت که مبتلا به عارضه شدید قلبی بود، پس از عمل جراحی در ایالات متحده، توانست تنها به مدت دو ماه زنده بماند. پزشکان او در بالتیمور گفتند که وضعیت این مرد مسن طی چند روز اخیر، رو به وخامت گذاشت و او در ۵۷ سالگی و در تاریخ ۸ مارس درگذشت.

آقای بنت از خطرات ناشی از این پیوند آگاه بود و پیش از عمل اذعان داشت که این جراحی برایش یک تیر در تاریکی است. او شش هفته قبل از جراحی همچنان در بستر بود و به واسطه دستگاهی که به او متصل بود زندگی می‌کرد.

پیوند ناموفق قلب خوک به انسان، پس از دو ماه منجر به مرگ بیمار شد / عکس

 

 

بارتلی گریفیث، جراحی که این پیوند را انجام داد، در بیانیه‌ای گفت: «بنت ثابت کرد که یک بیمار شجاع است و تا آخرین لحظات با شرایط سخت جنگید».

دکتر گریفیث پیش‌تر گفته بود که این جراحی، جهان را یک قدم به حل بحران «کمبود اعضای پیوندی» در راستای ادامه زندگی نزدیک‌تر می‌کند. در حال حاضر روزانه هفده نفر در ایالات متحده در انتظار پیوند عضو، جان خود را از دست می‌دهند. گزارش‌ها حاکی از این است که بیش از صدهزار نفر در لیست انتظار پیوند هستند.

 

به گزارش آسوشیتدپرس، دیوید جونیور، پسر آقای بنت، در بیانیه‌ای که توسط دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند منتشر شد، ضمن تشکر از بیمارستان و کادر درمان گفت: «امیدواریم ماجرای این پیوند، آغاز امید باشد و نه پایان آن».

 

استفاده از اندام‌های حیوانی برای چنین پیوندهایی [که به «پیوندهای خارجی» شهرت دارند] مدت‌هاست مورد توجه و بحث قرار گرفته و استفاده از دریچه قلب خوک در حال حاضر یکی از پیوندهای رایج است.

در اکتبر ۲۰۲۱، تعدادی از جراحان در نیویورک اعلام کردند که کلیه خوک را با موفقیت به فردی پیوند زده‌اند. در آن زمان، این عملیات پیشرفته‌ترین آزمایش میدانی تاکنون بود. هرچند که گیرنده در آن دوران دچار مرگ مغزی شده بود و امید به بهبودی نداشت.

دیوید بنت نیز حدود دو ماه با قلب خوکی که به لحاظ ژنتیکی اصلاح شده بود، زنده ماند و این اتفاق نقطه عطفی در عمل‌های پیوند مشابه به شمار می‌آید.

 

اصلی‌ترین مانع برای استفاده از اندام حیوانات دیگر این است که بدن انسان، بافتِ اهداشده را به قدری خارجی می‌بیند که در عرض چند دقیقه شروع به کشتن اندام اهدایی می‌کند.

امید این بود که با ۱۰ تغییر ژنتیکیِ انجام‌شده روی خوک، بدن بیمار پس از پیوند، اندام اهدایی را پس نزند و آن را بپذیرد که متأسفانه اینطور نبود.

بارتلی گریفیث طی سخنانش گفت: یک ماه پس از عمل با تیم جراحی صحبت کردم، گفتند هنوز هیچ ردی از پس‌زدن وجود ندارد و قلب اهدایی به خوبی عمل می‎‌کند.

 

هنوز مشخص نیست که بدن دیوید بنت عضو پیوندی را پس زده است یا خیر. طبق گفته‌ی سخنگوی بیمارستان «هیچ علت مشخصی برای مرگ وی شناسایی نشده است».

تحقیقات همچنان ادامه دارد و نتایج مشخص خواهند کرد که چقدر می‌توان به آینده‌ی تطبیق‌پذیری اندام خوک‌ها با بدن انسان امیدوار بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.