اظهارات توهین آمیز سناتور ارشد آمریکایی علیه ایران

به رغم حسن نیت ایران در مذاکرات وین، یک سناتور ارشد کنگره بدون اشاره به اقدامات غیر قانونی و یکجانبه آمریکا در قبال برجام، اظهاراتی توهین آمیز و وقیحانه علیه ایران بیان کرد.

طبق گزارشی که وبگاه کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده آمریکا از کنفرانس خبری سناتورهای جمهوری‌خواه این کمیته منتشر کرده است، «جیم ریش» عضو ارشد جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی علیه ایران اظهارات زننده‌ای بیان کرد.

همچنین در اکوایران ببینید : جزئیات واریز شبانه سود سهام عدالت

 

وی در این نشست که عصر پنجشنبه (به وقت تهران) برگزار شد، درباره تنش‌های آمریکا و روسیه بر سر بحران اوکراین هم صحبت کرد و ضمن انتقاد شدید از مواضع دولت دموکرات جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور، به صحبت درباره «تهدید اتمی» علیه ایالات متحده به سخنرانی پرداخت.

نماینده ایالت آیداهو در سنای آمریکا گفت: «طی ۱۰ روز گذشته، ما شاهد یک تهدید مستقیم از سوی یک کشور دارای قدرت اتمی علیه ایالات متحده آمریکا بوده‌ایم؛ تهدیدی برای استفاده واقعی از سلاح‌های اتمی علیه ما. همه ما شنیدیم، همه شما شنیدید، (ولادیمیر) پوتین گفت که اگر واقعاً ما کاری برای مداخله در اوکراین انجام می‌دادیم، شاهد مرگ و ویرانی و آن نوع آسیبی در ایالات متحده خواهیم بود که این کشور قبلاً هرگز ندیده است. او البته در مورد سلاح‌‌های اتمی صحبت می‌کرد».

جیم ریش ادامه داد: «وقتی کشوری تسلیحات اتمی دارد، خطرات کاملا متفاوت است و بدیهی است که شما باید با آنها متفاوت رفتار کنید. هر کشوری باید تهدید انرژی (بمب) اتمی را جدی بگیرد و اگر افراد غیرمنطقی سلاح اتمی در اختیار دارند، اینجاست که به آن می‌رسید. در نتیجه، بزرگی چیزی که ما در اینجا در مورد آن صحبت می‌کنیم این است که یک کشور دیگر، یک کشور بد دیگر دارای سلاح اتمی است، یک مشکل بزرگ برای جهان است. و مخصوصا مشکلات بزرگی برای دشمنانش وجود دارد».

وی با اشاره به رویکرد دولت بایدن در قبال مذاکرات وین مدعی شد: «ببینید هر اختلافی می‌تواند توسط دو طرف حل شود اگر دو چیز وجود داشته باشد - شما فقط به دو چیز نیاز دارید. اول، شما به یک هدف مشترک نیاز دارید و دوم، شما باید طرف‌هایی داشته باشید که با حسن نیت رفتار کنند. (شما) با ایرانی‌ها هیچکدام را ندارید».

سناتور ارشد جمهوری‌خواه ادعا کرد: «هدف آنها (ایرانی‌ها) دستیابی به سلاح اتمی است. هدف ما و دنیا این است که آنها سلاح اتمی نداشته باشند. اکنون، آنها برای رسیدن به آنجا، کاری را که باید انجام دهند، انجام خواهند داد. زمان برای آنها معنایی ندارد. این جمعیت (ایرانی‌ها) صدها سال است که وجود دارد. ۱۰ سال، ۱۵ سال، ۱۰۰ سال برای آنها معنایی ندارد، تا زمانی که بتوانند به هدف خود برسند و سلاح اتمی داشته باشند».

قانونگذار ارشد کنگره آمریکا با لحنی توهین آمیز و وقیحانه ادامه داد: «دوما، آنها باید با حسن نیت اقدام کنند. ببنین من فارسی حرف نمی‌زنم اما اگر میزدم، تردید دارم میتوانستم از واژه "حسن نیت" استفاده کنم. اگر هم چنین کلماتی (در زبان فارسی) وجود داشتند از آنها استفاده نمی‌کردم چرا که من هرگز از سمت ایرانی‌ها حسن نیتی ندیده‌ام».

وی گفت: «خوب، چه کنیم؟ خوب اولین کاری که باید در مورد این موضوع انجام دهیم این است که (از مذاکرات وین) خارج شویم. همانطور که سناتور (تد) کروز گفت، این کاملا حیرت‌آور است که این توافق توسط دو نفر از بدترین دشمنان ما در این سیاره مذاکره می شود! شما ایرانی‌ها را دارید و روس‌ها را. آنها حتی به آمریکایی‌ها اجازه ورود به اتاق (مذاکرات مستقیم) را نمی‌دهند. آیا هیچ یک از شما توافقی را امضا می‌کند یا وارد مذاکره می‌شود که در زمان مذاکره اجازه ورود شما را به اتاق ندهند؟ این دو در حال مذاکره بر سر توافق هستند و افراد ما (نمایندگان دولت آمریکا) بیرون در سالن در میز بچه‌ها (مخصوص بازی بچه‌ها) حضور دارند و از سوراخ کلید به آنچه در آنجا می‌گذرد، نگاه می‌کنند. این درست نیست».

وی خطاب به دولت بایدن افزود: «چه کار باید بکنیم؟ باید (از مذاکرات وین) خارج شویم در حال حاضر نیازی به انجام این کار نیست و به ویژه زمانی که ما با مشکلاتی که در اوکراین داریم، نیازی به انجام این کار نداریم. باید خارج شویم. آقای رئیس جمهور، شما تنها کسی هستید که در آمریکا با روس‌ها مراوده می‌کنید. مراوده با روس‌ها را متوقف کنید. نگذارید آنها برای ما مذاکره کنند. از این معامله خارج شوید».

اظهارات این مقام ارشد کنگره آمریکا در شرایطی مطرح شد که ساعاتی بعد از نشست خبری سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای این کشور، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه (دیروز) از وقفه در مذاکرات وین خبر داد.

بورل روز جمعه در توییتی اعلام کرد: به دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفت‌وگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد.

به دنبال وقفه در مذاکرات وین، پایگاه خبری میدل‌ایست‌آی در گزارشی درباره این موضوع نوشت که خواسته‌های جدید آمریکا باعث شگفتی و عصبانیت تیم ایران شده است.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی صبح پنجشنبه ۱۹ اسفند ماه در توئیتی درباره مذاکرات وین نوشت: شیوه مواجه آمریکا با پیشنهادات اصولی ایران، طرح پیشنهادات غیرقابل قبول و اصرار بر توافق سریع با طرح بهانه‌های واهی، نشان می‌دهد که آمریکا اراده‌ای برای توافق قوی و قابل دفاع برای طرفین ندارد. مذاکرات وین بدون اتخاذ تصمیم سیاسی توسط آمریکا هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود.

در همین روز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌وگو کردند .وزیر امور خارجه در این گفت‌وگو از  اهتمام و تلاش هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین و پیشرفت‌های حاصله قدردانی و تصریح کرد: اگر واقع بینی بر رفتار همه طرف‌ها حاکم باشد، همچنان به نقطه وصول توافق خوب و قوی نزدیک هستیم.

امیرعبداللهیان افزود: طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچ گونه توجیه منطقی نداشته و با مواضع این کشور در مورد دستیابی سریع به توافق در تناقض است. موضوعات اصلی و لغو موثر تحریم‌ها نباید تحت تاثیر زیاده خواهی طرف آمریکایی قرار گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.