هشدار آتش‌نشانی تهران نسبت به وجود ۱۲۹ ساختمان پرخطر در
تهران

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران توضیحاتی درباره ساختمان‌های بسیار پرخطر در پایتخت، چهارشنبه آخر سال، ایمنی ساختمان پلاسکو، مطالبات آتش‌نشانان و اصلاح قوانین ایمنی ارائه داد.

عبدالرضا داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در نشست خبری با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته فعالیت آتش‌نشانان در پایتخت نه تنها علیرغم شیوع کرونا کاهش نیافت بلکه بیشتر هم شد اظهار داشت: حدود ۶۰ درصد پرسنل آتش‌نشانی مبتلا به کرونا شدند و متأسفانه سه نفر از همکاران‌مان را به دلیل این موضوع از دست دادیم.

وی اعلام کرد:‌۱۲۰ دستگاه سبک اطفای حریق خریداری آن مدنظر قرار گرفته که در حال حاضر ۷۰ مورد آن به نتیجه رسیده و بهره‌برداری شده است. همچنین دو ایستگاه جدید آتش‌نشانی در خیابان قیطریه و شوش به زودی خواهیم داشت و تا دو ماه دیگر تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی به ۱۳۴ مورد و تا پایان سال آینده به ۱۳۸ مورد می‌رسد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران ادامه داد: ۱۲۹ ساختمان پرخطر در تهران وجود دارد که نیاز به اقدام فوری داشته و ما باید نگاه همگرایی در این زمینه داشته باشیم تا بتوانیم رفع خطر این ساختمان‌ها را انجام دهیم به عبارتی سازمان‌های دیگر هم باید پای کار بیایند چرا که به تنهایی این موضوع امکانپذیر نیست.

داوری اعلام کرد:‌همچنین در حال حاضر قوانین، تأثیرگذاری لازم را ندارد و نیاز به بازنگری قوانین ایمنی داریم.

وی گفت:‌هدف ما پلمپ و آسیب به کسب و کارها نیست بلکه رفع مشکل ناایمن بودن ساختمان‌ها است که تا کنون تلاش‌های زیادی در این راست انجام داده‌ایم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران اعلام کرد:‌البته به غیر از ۱۲۹ ساختمان که بسیار پرخطر و نیاز به اقدام فوری دارد به طور کلی ۹۶۰۰ ساختمان پرخطر هستند و نیاز به رفع مشکل وضعیت ایمنی دارند.

داوری در ادامه با موضوع چهارشنبه آخر سال اضافه کرد و گفت:‌طی دو سال گذشته تقریبا آمار حوادث چهارشنبه ‌سوری و مأموریت بیشتر بود ولی پیش‌بینی می‌شود این موضوع پررنگ‌تر باشد لذا از معلمان و مربیان و خانواده‌ها درخواست داریم هر چه بیشتر در این راستا آگاهی به فرزندان خود برسانند و با یک شادی مضر و حوادث شاهد یک عمر پشیمانی نباشند.

وی در ادامه گفت: تا کنون دو مورد انفجار مربوط به مواد محترقه داشته‌ایم که ۴ نفر مصدوم شده‌اند و ان‌شاءالله طی روزهای آتی حادثه‌ای برای کسی پیش نیاید.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی در مورد بکارگیری زنان آتش‌نشان گفت:‌دو آزمون اولیه برگزار شده که به دلیل پیک‌های کرونا وقفه‌هایی در این راستا حاصل شده و ان‌شاءالله موضوع به نتیجه می‌رسد.

داوری گفت:‌شهید عنوان شدن آتش‌نشانان حادثه پلاسکو با دستور رهبری مدنظر قرار گرفت که با مساعدت بنیاد شهید خوشبختانه این مسأله محقق شد و کارهای اداری در دست اقدام است.

وی درباره مطالبات آتش‌نشانان گفت: رفع مشکلات آتش‌نشانان مورد توجه ویژه شهردار تهران است کارگروه ویژه در این راستا تشکیل و مشکلات دقیقا در حال بررسی است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران اعلام کرد: مزایایی به نیروهای آتش‌نشانی افزوده شد به ویژه برای کسانی که دارای مراتب پایین شغلی بودند.

داوری اعلام کرد:‌ در بودجه ۱۴۰۱ هم شرایط خوبی برای این موضوع دیده شده که علاوه بر جنبه معیشت آتش‌نشانان موضوعات رفاهی آنها هم مدنظر باشد.

وی گفت:‌برای مسکن آتش‌نشانان نیز شهرداری برنامه‌ریزی دارد و مدیریت شهری به موضوع مسکن ورود یافته و ان‌شاءالله در کنار توجه این مسأله برای شهروندان و کارکنان شهرداری ویژه برای آتش‌نشانان هم برنامه‌هایی رقم خواهد خورد.

داوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا به ساختمان جدید پلاسکو ایمنی موقت داده شده است گفت:‌ مسأله‌ای به اسم ایمنی موقت نداریم نگاه به پلاسکو نگاه سخت بودن بوده و تمام ضوابط در ساخت آن اجرا شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.