تاریخ سررسید و حجم بسط پول رکوردی تازه ثبت کرد

معاملات بازار باز روندی صعودی داشته و در هفته پایانی ۱۴۰۰ به اوج خود در این سال رسید. بررسی دقیق تر از داد و ستد بانک مرکزی در این بازار نشان می دهد درعین ثابت ماندن نرخ سود، تاریخ سررسید اوراق به ۲۱ روز افزایش پیدا کرده که در دو سال گذشته بی سابقه بوده است.

حجم عملیات در بازار باز روندی صعودی داشته و رکوردزنی های هفته های اخیر را ارتقا داده است. 

طبق آخرین اطلاع از وضعیت بازار باز در هفته های اخیر حجم پول بسط داده شده در این بازار برابر با ۹۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و از هفته قبل تقریبا ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بیشتر بوده است.

رکوردزنی ها در بازار باز همچنان ادامه دارد

به طور کلی بانک مرکزی در دو بازار اقدام به بسط و جذب پول از نهادهای مالی کرده و با این عملیات سعی می کند تا و ضعیت نقدینگی را در این نهادها و در نهایت در کشور کنترل کند. در همین رابطه در بازار باز در هفته های اخیر بانک مرکزی با خرید ۹۴ هزار  و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی از ۲۱ بانک موافقت کرد. این عمل به نوعی بسط نقدینگی در این بازار تلقی می شود که در مقطع اخیر به قله خود در تمام هفته های اخیر رسیده است.

در مقابل هر گونه خرید و فروش اوراق بدهی دولتی دربازاز باز  همراه با تاریخ سررسید و نرخ سود مشخصی است که آن را بانک مرکزی در هر مقطع معلوم می کند. 

در همین رابطه در هفته پایانی سال ۱۴۰۰ نرخ سود اوراق فروخته شده توسط بانک ها برابر با ۱۹ درصد بوده است. این پنجمین هفته ای است که نرخ سود بازار باز در کمترین حد خود در دو سال اخیر قرار می گیرد.

در مقابل اما تاریخ سررسید رکوردی بی سابقه را در این ارزیابی به ثبت رسانده است. 

این تاریخ در دوسال برگزاری بازار باز، عموما دوهفته ای یا هفت روزه بود. به این معنا که بانک ها با هر فروش اوراق دربازار باز متعهد می شدند تا این اوراق را دوباره از بانک مرکزی با توجه به نرخ سود و تاریخ سررسید خریداری کنند.

متن کامل این گزارش را با تیتر «رکوردزنی بازار باز در هفته پایانی 1400»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.