ادامه تعامل روسیه و آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران

یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شد که مسکو و واشنگتن به همکاری خود درخصوص برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهند داد.

رویترز به نقل یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود گزارش داد که ایالات متحده به تعامل خود با روسیه درخصوص بازگشت به اجرای کامل برجام ادامه خواهد داد و زمانی که که توافق به طور کامل اجرا شود، شراکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای که بخشی از این توافق هستند را تحریم نخواهد کرد.

مذاکرات وین چند روز پیش در حالی به دنبال تحولات اخیر با وقفه مواجه شد که به گفته طرفین، پیش‌رفت‌های چشم‌گیری در آن ایجاد شده بود.

جوزپ بورل، مسئول سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در پیامی توییتری درباره مکث در مذاکرات وین گفته بود: به دلیل عوامل خارجی به مکث در گفتگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و توافق ادامه خواهم داد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم تاکید کرده است: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به‌ موفقیت در گفتگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

مخالفت آمریکا با درخواستی است که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه چند روز پیش درباره تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه روسیه در پی حمله این کشور به اوکراین مطرح کرده و گفته بود: ما تضمینی می‌خواهیم که این تحریم‌ها به هیچ وجه روابط تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری مقرر در برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

لاوروف امروز در یک کنفرانس خبری مشترک پس از دیدارش با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در مسکو گفت روسیه تضمین کتبی از واشنگتن دریافت کرده است که تحریم‌های اعمال شده بر مسکو در پی حمله روسیه به اوکراین مانع همکاری [با ایران] در چارچوب توافق نخواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.