آمریکا: اجازه نمی‌هیم روسیه از برجام به عنوان مفر تحریم‌ها استفاده کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با وجود این تصریح کرده که ایالات متحده، مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای ایران را که بخشی از برجام هستند مشمول تحریم قرار نخواهد داد.

ند پرایس گفت: «برجام، قرار نیست برای روسیه به عنوان دریچه فرار از تحریم‌هایی باشد که بابت جنگ اوکراین اعمال شده است، اما ما روسیه را بابت مشارکت در پروژه‌های هسته‌ای که بخشی از برجام هستند تحریم نخواهیم کرد.»

ساعاتی قبل‌تر هم یک مقام ارشد آمریکایی که اشاره‌ای به نام او نشده بود گفت مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای ایران مشمول تحریم‌ها نیست.

این مقام آمریکایی گفت: «آمریکا مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای را که بخشی از اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران هستند مشمول تحریم قرار نمی‌دهد.»

وی در ادامه گفت: «تحریم‌های جدید ضد روسیه ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارد و نباید هیچ تأثیری بر اجرای توافق داشته باشند.» مقام ارشد آمریکایی همچنین گفته ایالات متحده همکاری با روسیه برای اجرای کامل توافق هسته‌ای را ادامه می‌دهد.

وزیر امور خارجه روسیه هم امروز سه‌شنبه تصریح کرده بود که روسیه از ایالات متحده، تضمین کتبی دریافت کرده است که تحریم‌ها مانع همکاری در چارچوب توافق هسته ای ایران نخواهد شد.

لاوروف همچنین در پاسخ به سؤالی درباره این‌که درخواست‌های روسیه مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌شود یا درخواست‌های غیرمنطقی آمریکا مانع اصلی است نیز بیان کرد: «ما تضمین کتبی را دریافت کردیم و این را وارد متن احیای برجام خواهند کرد.در این زمینه یک حفاظت مطمئن در خصوص تمامی پروژه‌ها و فعالیت‌ها، شرکت‌ها و متخصصانی که در چارچوب برجام بوده، ذکر شده از جمله همکاری در خصوص پروژه‌ اصلی نیروگاه بوشهر.»

وی گفت: «من هم شنیدم که آمریکایی‌ها هر روز تلاش می‌کنند ما را متهم کنند که ما جلوی توافق ترمز  می‌گذاریم. این دروغ است، توافق هنوز مورد تایید برخی از پایتخت‌ها قرار نگرفته و مسکو هم جزء این پایتخت‌ها نیست.»

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند، اما تا به حال به اجرای سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران ادامه داده است. اجرای این سیاست علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های دولت بایدن گفته‌اند فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است.

آمریکا: اجازه نمی‌هیم روسیه از برجام به عنوان مفر تحریم‌ها استفاده کند

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.