10 دیپلمات روسی از کشور‌های بالتیک اخراج شدند

در پی تشدید اختلافات میان روسیه و کشورهای اروپایی، روز جمعه سه کشور حوزه بالتیک و بلغارستان شماری از دیپلمات‌های روس را اخراج کردند.

در این میان، لیتوانی چهار دیپلمات روس و لتونی و استونی هر کدام سه دیپلمات روس را از کشور خود اخراج کردند.

وزیر امور خارجه لتونی در توضیحی مدعی شد، این اقدام «در ارتباط با فعالیت‌های مغایر وضعیت دیپلماتیک این افراد و در نظر گرفتن خشونت‌های روسیه در اوکراین» انجام گرفته است.

وزارت امور خارجه استونی در ادعای مشابهی گفت، این دیپلمات‌ها «مستقیماً در فعالیت‌های مرتبط با تضعیف امنیت استونی و انتشار تبلیغات در راستای توجیه اقدام نظامی روسیه» اخراج شده‌اند.

وزارت امور خارجه لیتوانی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد چهار دیپلمات روس را بابت «همبستگی با اوکراین» اخراج کرده است.

هم‌زمان با انتشار این خبر، «خبرگزاری فرانسه» نیز اعلام کرد بلغارستان ده دیپلمات روس را «بابت تخطی از کنوانسیون‌های بین‌المللی روابط دیپلماتیک» اخراج می‌کند.

از سوی دیگر خبرگزاری «تاس» نوشت، پارلمان اروپا ورود دیپلمات‌ها و مقامات روسیه و بلاروس به مقر این نهاد را ممنوع کرده است.

این خبرگزاری روسی نوشت، ریاست پارلمان اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «در منزلگاه دموکراسی برای کسانی که به‌دنبال نابودی نظم دموکراتیک هستند جایی وجود ندارد».

کشورهای اروپای طی سال‌های گذشته نیز با بهانه‌های متفاوت و به تبعیت از واشنگتن بارها دست به اخراج دیپلمات‌های روس زده بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.