آلمان در پی جایگزین کردن واردات گاز روسیه است؟

آلمان اعلام کرده است که برای جایگزین کردن گاز روسیه و کاهش وابستگی به مسکو به دنبال افزایش واردات گاز از امارات و قطر است.

به گزارش "الجزیره"، رابرت هابک وزیر اقتصاد آلمان گفت، قصد دارد در سفر به قطر و امارات، با مقامات این کشورها درباره واردات گاز طبیعی مایع گفت وگو کند. 

وی روز شنبه به خبرنگاران تصریح کرد: هدف ایجاد یک همکاری با امارات و قطر در زمینه گاز طبیعی است. 

بر اساس داده‌های وزارت اقتصاد آلمان،  روسیه بزرگترین تامین کننده گاز این کشور است. تقریبا نیمی از واردات گاز آلمان از روسیه انجام می‌شود. 

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، هابک چندین طرح برای کاهش وابستگی آلمان به انرژی روسیه را اجرا کرده است. 

کمیسیون اروپا همچنین در حال کار بر روی طرح‌هایی برای حذف تدریجی وابستگی اتحادیه اروپا به گاز، نفت و زغال سنگ روسیه در پنج سال آینده است. 

هابک که وزیر امور آب و هوای آلمان نیز است، اخیراً از نروژ و همچنین آمریکا بازدید کرد تا خرید گاز از آن‌ها را بررسی کند. 

آلمان در متوقف کردن کامل واردات انرژی از روسیه محتاط عمل کرده زیرا معتقد است این کار بر اقتصاد آلمان تاثیر منفی گذاشته و قیمت انرژی را برای مصرف کنندگان آلمانی افزایش می‌دهد.

هابک روز جمعه اعلام کرده بود که اگر کشورش استفاده از نفت و گاز روسیه را متوقف کند، «بیکاری  و فقر گسترش خواهد یافت و نیز شاهد مردمی خواهیم بود که نمی‌توانند خانه‌های خود را گرم کنند، مردمی که بنزین برای تأمین سوخت خودروهایشان نخواهند داشت.»

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. 

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. 

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.