هشدار درباره آسیب خوابیدن با چراغ روشن به سلامت بدن

به گزارش هلث دی نیوز، نتایج یک مطالعه کوچک نشان می دهد افرادی که با چراغ روشن می خوابند ممکن است ناخواسته سیستم عصبی خود را بیدار نگه دارند.

مطالعه روی ۲۰ بزرگسال سالم نشان داد که تنها یک شب خوابیدن با چراغ روشن باعث تغییراتی در عملکرد افراد می‌شود؛ ضربان قلب شأن در طول خواب در مقایسه با شبی که چراغ خاموش است، بالاتر می‌ماند؛ و تا صبح روز بعد، انسولین بیشتری تولید می‌کنند.

دکتر «فیلیس زی»، محقق ارشد از دانشگاه نورث وسترن فاینبرگ در شیکاگو، گفت: «این احتمال وجود دارد که این اثرات کوچک در صورت تداوم، در نهایت بر سلامت فرد تأثیر بگذارد.»

زی گفت: «من فکر نمی‌کنم افراد نیازی به خوابیدن در تاریکی مطلق داشته باشند. حتی اجداد بدون فناوری ما در معرض نور ماه قرار داشتند.»

وی در ادامه افزود: «بنابراین اگر برای ایمنی خود به نور شب نیاز دارید، خوب است. فقط آن را کمتر روشن کنید و آن را نزدیک به زمین قرار دهید. نور در انتهای طیف قرمز / کهربایی بهتر از نور سفید یا آبی است، زیرا برای مغز تحریک کمتری دارد.»

به خوبی مشخص شده است که افراد برای حفظ مطلوب ریتم شبانه روزی بدن به قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول روز و تاریکی در شب نیاز دارند. این ریتم‌ها، که مانند ساعت‌های داخلی ۲۴ ساعته هستند، به تنظیم فرآیندهای بدن از جمله خواب، متابولیسم و ترشح هورمون کمک می‌کنند.

اما انسان‌های امروزی در شب در معرض انواع نور مصنوعی هستند و تحقیقات به این مشکلات اشاره کرده است. قرار گرفتن در معرض نور آبی ساطع شده از دستگاه‌ها ممکن است مشکل‌ساز باشد: ترشح هورمون خواب ملاتونین را در بدن سرکوب می‌کند و باعث می‌شود زمانی که باید در حال استراحت باشیم، هوشیارتر باشیم.

محققان خاطرنشان می‌کنند که همانطور که دریافت نور خورشید در طول روز مهم است محدود کردن نور مصنوعی در شب نیز اهمیت دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.