رد درخواست تسلیم ماریوپل از سوی اوکراین

به گزارش رویترز، دولت اوکراین درخواست‌های روسیه از نیروهای اوکراینی در ماریوپول را رد کرد تا سلاح‌های خود را در ازای عبور ایمن از شهر بر زمین بگذارند و راهروهای بشردوستانه از صبح روز دوشنبه باز شود.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین، گفت: «هیچ بحثی در مورد تسلیم شدن یا زمین گذاشتن سلاح وجود ندارد.ما قبلاً در این مورد به طرف روسی اطلاع داده ایم.»

ورشچوک گفت که بیش از ۷۰۰۰ نفر روز یکشنبه از شهرهای اوکراین از طریق کریدورهای بشردوستانه تخلیه شدند که بیش از نیمی از ماریوپل بودند. او گفت که دولت قصد دارد روز دوشنبه نزدیک به ۵۰ اتوبوس را برای تخلیه بیشتر به آنجا بفرستد.

روسیه و اوکراین در طول جنگ در مورد کریدورهای بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان توافقاتی بسته اند، اما یکدیگر را به نقض مکرر آن متهم کرده اند. بحران در ماریوپول و دیگر شهرهای ویران شده اوکراین احتمالاً کانون مذاکرات رهبران اتحادیه اروپا در این هفته باشد زیرا آنها در نظر دارند تحریم های شدیدتری علیه روسیه از جمله تحریم نفتی اعمال کنند.

وزیران خارجه دولت های اتحادیه اروپا قرار است امروز دیدار داشته باشند، جو بایدن، روز پنجشنبه برای اجلاس سران با ۳۰ متحد ناتو و همچنین اتحادیه اروپا و در قالب گروه هفت (G۷) از جمله ژاپن وارد بروکسل می شود.

کشورهای حوزه بالتیک از جمله لیتوانی به عنوان گام منطقی بعدی بر تحریم فشار می آورند، در حالی که آلمان نسبت به اقدام خیلی سریع به دلیل قیمت بالای انرژی در اروپا هشدار می دهد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در آخرین درخواست خود برای کمک از خارج از کشور، روز یکشنبه از طریق لینک ویدیویی در پارلمان اسرائیل سخنرانی کرد و از عدم تمایل اسرائیل برای فروش سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین خود به اوکراین سؤال کرد. زلنسکی که دارای میراث یهودی است، گفت: «همه می‌دانند که سیستم‌های دفاع موشکی شما بهترین هستند... و قطعاً می‌توانید به مردم ما کمک کنید، جان اوکراینی‌ها و یهودیان اوکراینی را نجات دهید».

طی روزهای اخیر اتوبوس ها صدها پناهجو را از ماریوپل به روسیه برده اند. روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می کند. سرکنسول یونان در ماریوپول، آخرین دیپلمات اتحادیه اروپا که شهر را تخلیه کرد، گفت که این شهر به صفوف مکان هایی می پیوندد که به دلیل ویران شدن در جنگ ها شناخته شده اند. او گفت: "آنچه را که دیدم، امیدوارم هیچ کس هرگز نبیند."

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.