جنگ اوکراین به تغییر نظم جهانی می‌‌انجامد؟

جهان در عصر گذار، و نظم جهانی در حال تغییر است؛ ایالات متحده به دلایل درونی و بیرونی عطای رهبری نظام بین‌المللی و پلیس جهان را به لقای نارضایتی‌های داخلی ناشی از هزینه‌های آن بخشیده و سودای دموکراتیزاسیون خاورمیانه را شتابان رها کرده است.

هژمونی آمریکا اکنون نه تنها زیر ضرب حملات دشمنان و رقباست، بلکه در میان دوستان نیز -از اتحاد بیناآتلانتیک تا شرکای خاورمیانه‌ای- درباره اعتماد و اطمینان به حمایت عملی «عمو سام» تردیدهای جدی وجود دارد.

نقطه عطف یک مسیر طولانی، نه آغاز آن

بنا به گزارش اکوایران، تهاجم پیش‌بینی شده روسیه به اوکراین، آغاز این تغییرات نیست، بلکه نقطه عطفی در یک مسیر تدریجی است که نطفه آن احتمالاً در اوایل قرن جاری منعقد شد و در دامان نظم بین‌المللی آمریکایی رشد و نمُو کرد. اما برخلاف انتظار آمریکا، دشمنان در‌هم‌شکسته، تضعیف، تسلیم و تحقیرشده، نه تنها در نظم لیبرالی غرب‌محور -آنطور که غرب انتظارش را می‌کشید- حل نشد، بلکه به محض بازیابی و بهبود، علیه نظامی که بر محور غرب می‌چرخید، دست به شورش زد.

فارغ از آنچه در پس این تهاجم رخ خواهد داد، قدر مسلم این است که جهان پس از جنگ اوکراین، مانند پیش از آن نخواهد شد و اوراسیا، قلب تپنده جهان، محور این چرخش است.

بسیاری از تحلیلگران برجسته در اشتباه بودند که ولادیمیر پوتین قصد حمله به اوکراین را ندارد، بلکه فقط می‌خواهد غرب به نگرانی‌های امنیتی‌اش در شرق اروپا رسیدگی کند. او ظاهراً می خواهد کل کشور را به ماهواره دیگری مانند بلاروس تبدیل کند و شاید ظرف چند سال آنها را به طور رسمی به روسیه اضافه کند.

اینکه پوتین دقیقاً چه کاری می تواند از نظر نظامی انجام دهد یک سؤال باز است. کیف در نزدیکی مرز قرار دارد و طبق گزارش‌ها، نیروهای روسی در دومین روز نبرد وارد آن شده‌اند، اما اوکراین کشوری بزرگ و پرجمعیت است و ایالات متحده دریافته است که تسخیر چنین کشوری چقدر می‌تواند دشوار باشد.

متن کامل این گزارش را با تیتر‌ «دورخیز برای حمله به آمریکا /برای بار سوم گول نخورید!»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.