توهین جنجالی بایدن به پوتین

طبق گزارش فاکس‌نیوز لفاظی بایدن بعد از دیدار بایدن با مادران آواره اوکراینی و کودکان آنها در لهستان انجام گرفت. جنگ اوکراین به بزرگترین بحران امنیتی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم منجر شده و باعث فرار بیش از ۳.۷ میلیون نفر از اوکراین شده است.

بایدن در پاسخ به سوالی جهت‌دار مبنی بر اینکه به نظر او ولادیمیر پوتین چه بر سر آوارگان اوکراین آورده گفت: «او قصاب است.»

رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به خانواده یکی از آوارگان اوکراینی گفت که آمریکا با ارسال موشک‌های ضدتانک و سایر سلاح‌ها به اوکراین برای بیرون راندن نیروهای روسیه کمک خواهد کرد.

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده  اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع می‌کند. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

توهین دوباره بایدن به پوتین

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.