بلینکن در نشست خبری افزود: تصور می کنم که رئیس جمهوری ایالات متحده شب گذشته به سادگی گفته پوتین نباید برای جنگ افروزی یا کمک به تجاوز به اوکراین یا کشور دیگری، نیرومند شود.

وی افزود: همان گونه که می دانید و بارها از مقام های آمریکا شنیده اید، واشنگتن نقشه راهبردی برای تغییر حکومت روسیه یا هر کشور دیگری با این بهانه ندارد.

بایدن روز شنبه در پایان سفر چهار روزه اش به اروپا، در لهستان، جنگ کنونی در اوکراین را بخشی از نبرد جاری برای آزادی تعبیر کرد و سپس به صراحت خواستار پایان حکومت پوتین شد.

اندک زمانی پس از این سخن بایدن، یک مقام کاخ سفید به شرط ناشناس ماندن گفت که رئیس جمهوری خواستار برکناری پوتین نشده است.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز در واکنش به این سخن بایدن گفت که رئیس جمهوری یا شهروندان ایالات متحده نمی توانند در باره فردی که در روسیه قدرت را در دست داشته باشد، تصمیم بگیرند و تنها شهروندان روسیه که در رای گیری برای انتخاب رئیس جمهوری کشورشان شرکت می کنند، می توانند در این باره تصمیم بگیرند.

هنوز مشخص نیست که آیا هدف بایدن از این سخن که موجب نگرانی هایی شده، تشدید اوضاع اروپای شرقی بوده و یا تنها اشتباه لفظی رخ داده است.

در همین حال ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین خواستار دریافت یک درصد از تسلیحات و زرادخانه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" برای رویارویی با نیروهای روسیه شد.

پیشروی نیروهای روسیه به سوی کی‌یف پایتخت اوکراین در روزهای اخیر به رغم مقاومت شدید نیروهای این کشور، ادامه یافته و به کی‌یف نزدیک تر شده اند. این درگیری ها که از ۲۴ فوریه آغاز شده با توپخانه و موشک در کی یف و شهرهای بزرگ اوکراین مانند خارکیف و ماریوپل ادامه یافته و نیروهای روسیه برای نخستین بار در چند روز گذشته به شهر لویو و یک پایگاه نظامی نزدیک مرز لهستان در غرب اوکراین حمله هوایی کرده اند.

رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین روز شنبه در نشست دوحه ۲۰۲۲، از تولیدکنندگان انرژی خواسته است که با افزایش تولیدات شان مانع استفاده روسیه از نفت و گاز به مثابه ابزاری برای باج‌گیری از دیگر کشورها شوند.

وی ادامه داد: آنها (کشورهای تولیدکننده انرژی) می‌توانند سهم بیشتری در اجرای عدالت داشته باشند. آینده اروپا در دست شماست. از شما می‌خواهیم تولید انرژی را افزایش دهید تا همه در روسیه بفهمند که هیچ کس نمی‌تواند از انرژی به عنوان ابزاری برای باج‌گیری از دیگران استفاده کنند.  

جنگ در اوکراین اکنون وارد دومین ماه شده و در حالی که رئیس‌جمهور اوکراین از کشته شدن ۱۶ هزار نیروی روسیه در جنگ خبر می‌دهد، وزارت دفاع روسیه تنها کشته شدن ۱۳۵۱ نفر را تاکنون تایید کرده است.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مردم اوکراین آواره شده و بیش از یک هزار و ۸۰ نفر از غیرنظامیان این کشور جان باخته‌اند.

«لئونید پاسچنیک» رییس جمهوری خودخوانده خلق لوهانسک روز یکشنبه اعلام کرد که این منطقه رفراندومی را برای پیوستن به روسیه برگزار خواهد کرد.

پاسچنیک که در نشستی خبری سخن می‌گفت، اظهار داشت: من فکر می‌کنم در آینده‌ای نزدیک رفراندومی در قلمروی این جمهوری برگزار شده و مردم از حق کامل قانونی خود برای بیان اعتقادشان در جهت پیوستن به فدراسیون روسیه استفاده خواهند کرد.

مناطق لوهانسک و دونتسک در سال ۲۰۱۴ و بعد از آنکه کودتایی در کی‌یف رخ داد، از اوکراین اعلام استقلال کردند.

در هشت سال گذشته و به دلیل عملیات نظامی اوکراین در منطقه دونباس، بیش از ۱۳ هزار نفر کشته شده‌اند. در فوریه ۲۰۲۲ و در نتیجه بمباران شدید نیروهای کی‌یف، شهروندان دو منطقه لوهانسک و دونتسک ناچار به تخلیه شدند. بعد از آن نیز هر دو منطقه به طور رسمی از روسیه تقاضای کمک کردند و مسکو نیز عملیات ویژه نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه تاکید کرده است که این عملیات با هدف جلوگیری از قتل عام و نسل کشی نیروهای اوکراینی آغاز شده و هدف از آن را نیز غیرنظامی سازی و نازی زدایی از اوکراین اعلام کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.