انفجار مهیب در پایتخت اوکراین/ آژیر حمله هوایی به صدا درآمد

یک مقام آمریکایی روز جمعه ادعا کرد پیشروی نظامی روسیه به سمت کی‌یف پایتخت اوکراین متوقف شده زیرا مسکو بر نبرد در سایر نقاط این کشور متمرکز است. 

وی توضیح داد تمرکز روسیه بیشتر بر نبرد برای کنترل منطقه دونباس در شرق اوکراین معطوف است تا حمله زمینی به کی‌یف با هدف تصرف این شهر.

این مقام آمریکایی ادامه داد نیروهای روسیه در اطراف کی‌یف در موضع دفاعی قرار گرفته‌ و هرگونه حرکت زمینی به سمت پایتخت اوکراین را متوقف کرده‌اند با این حال حملات هوایی و موشکی همچنان ادامه دارد. 

از سوی دیگر وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات اوکراین مدعی شد که روسیه در حال گسترش حملات خود علیه مناطق پرجمعیت غیرنظامی در اوکراین است. 

بر اساس این ارزیابی ادعایی، روسیه همچنان به شلیک مهمات از داخل حریم هوایی روسیه تکیه کرده تا از قرار گرفتن هواپیماهای خود در معرض نیروهای دفاع هوایی اوکراین بکاهد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

رهبران جهان اواخر هفته گذشته در چارچوب اجلاس ناتو، گروه ۷ و شورای اروپا در بروکسل گردهم آمده تا در خصوص موضوع اوکراین بحث کنند. گروه هفت و ناتو با صدور بیانیه‌هایی تاکید کردند که از هیچ تلاشی برای حمایت از اوکراین دریغ نخواهند کرد.

شنیده شدن صدای انفجار بزرگ و آژیر حمله هوایی در کی‌یف

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.