اوکراین بیش از ۵۱۵ میلیارد یورو خسارت دید

لولیا سویریدنکو (Loulia Sviridenko)معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد اوکراین روز دوشنبه در فیس‌بوک اعلام کرد: دولت اوکراین تاثیر مستقیم تخریب از آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) را ۵۶۴.۹ میلیارد دلار معادل ۵۱۵.۸ میلیارد یورو برآورد کرده است.

وی اثرات غیرمستقیم جنگ بر اقتصاد را با مواردی همچون انفجار بیکاری، کاهش شدید مصرف خانوارها یا حتی کاهش درآمد دولت مرتبط دانسته است.

به گفته وی بیشترین خسارت‌ها مربوط به بخش زیرساختی است و در این حوزه نزدیک به هشت هزار کیلومتر از جاده‌ها آسیب دیده یا تخریب شده‌اند و ده‌ها ایستگاه و فرودگاه به ارزش ۱۰۸.۵ میلیارد دلار خسارت دیدند.

وزیر اقتصاد اوکراین ادامه داد: همچنین ۱۰ میلیون متر مربع مسکن و ۲۰۰ هزار خودرو در بیش از یک ماه تخریب شده است.

لولیا سویریدنکو کاهش تولید ناخالص داخلی را در سال جاری میلادی ۱۰۲ میلیارد یورو تخمین زد که به منزله انقباض تخمینی بیش از ۵۵ درصدی اقتصاد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ این کشور است.

معاون نخست وزیر اوکراین در صفحه فیس بوک خود اظهار تاسف کرد: هر روز اعداد تغییر می کنند و متاسفانه افزایش می یابد؛ بنابراین، اوکراین از متجاوز غرامت مالی خواهد خواست؛ چه از طریق تصمیمات دادگاه یا از طریق انتقال دارایی‌های روسیه به طور مستقیم به دولت که در حال حاضر در اوکراین مسدود شده است.

اوکراین خسارت اقتصادی جنگ را بیش از ۵۱۵ میلیارد یورو برآورد کرد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.