کلاهبرداری از مسافران نوروزی با یک شیوه عجیب

دبیر ستاد خدمات سفر گفت: بیشترین شکایت‌ها در تعطیلات نوروز به رزروهای کاذبِ اینترنتی اختصاص دارد.

سیدمصطفی فاطمی ـ مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی ـ درباره شکایت‌های نوروزی اظهار می‌کند: مردم از سایت‌هایی که یک‌شبه راه‌اندازی شده‌اند و بدون داشتن «ای‌نماد» (نشان اعتماد الکترونیک) برای اجاره خانه و اقامتگاه تبلیغ می‌کنند و پول‌های کلان از مردم می‌گیرند و متاسفانه وجود خارجی هم ندارند، بسیار شاکی هستند.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات اضافه می‌کند: سایت‌های یک‌شبه از مردم پول می‌گیرند و وقتی مسافر به مقصد می‌رسد، نه از اسکان مسافر خبری است و نه از پول و نه کسی پاسخگو است.

یحیی نقی‌زاده ـ مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری ـ نیز در تایید این اظهارات گفته است: بیشتر شکایات‌های نوروزی تا کنون مربوط به رزروها، به‌ویژه رزروهای اینترنتی بوده که از طریق فضای مجازی توسط مسافران انجام شده است.

او تاکید کرده که مسافران می‌توانند شکایات خود را در سامانه ۰۹۶۲۹ ثبت و شماره پیگیری دریافت کنند. کارشناسان کمیته نظارت در تمام استان‌ها حضور دارند تا موارد مربوط به شکایات، پیشنهادات و نظرات مسافران را مورد بررسی قرار دهند. این کمیته سعی می‌کند در یک هفته به شکایات رسیدگی کند و نتیجه پیگیری و رسیدگی را به مسافران اعلام کند، مگر در مواردی که نیاز به بررسی مستندات وجود داشته باشد که بعد از تعطیلات پیگیری خواهد شد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری هم به تازگی دو سایت فروش بلیت (چارتر ۷۲۴ و چارتر ملی) را که مجوز قانونی نداشته‌اند، معرفی کرده و گفته که متأسفانه تعدادی از واسطه‌گران با راه‌اندازی سایت‌های غیرقانونی مبادرت به فروش بلیت هواپیما با قیمت‌های نامتعارف می‌کنند و برخی هموطنان به‌دلیل آشنا نبودن با درگاه‌های قانونی فروش، از این سایت‌ها بلیت تهیه می‌کنند، اما متأسفانه در صورت بروز مشکل در طول سفر، هیچ یک از فروشندگان این سایت‌ها پاسخگوی مسافران نیستند.

میراکبر رضوی درباره نحوه خریداری بلیت از درگاه‌های مجاز فروش بلیت هواپیما، گفته که مردم می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت‌های هواپیمایی مستقیما از شرکت‌ها بلیت تهیه کنند. همچنین فهرست دفاتر خدمات مسافرت هوایی و سایت‌های فروش بلیت دارای مجوز در پرتال سازمان هواپیمایی کشوری به آدرس caa.gov.ir در دسترس است و مسافرانی که قصد خرید بلیت دارند با مراجعه به آن فهرست می‌توانند از نحوه فعالیت اعم از فعال یا غیرفعال و اعتبار مجوز درگاه فروش بلیت مورد نظر خود اطلاع پیدا کنند.

پلیس فتا  نیز چندی پیش نسبت به فعالیت مجرمان سایبری با عنوان فروش ویژه نوروز هشدار داده و گفته بود: با شروع نوروز، کلاهبرداران فضای مجازی با تبلیغات گسترده و حراج کالاهای ارزان و طرح‌های وسوسه‌انگیز در شبکه‌های اجتماعی مختلف اقدام به کلاهبرداری و فریب شهروندان می‌کنند.

ظهور سایت‌ها و مراکز کاذب و بدون مجوز فروش خدمات سفر اتفاق تازه‌ای نیست که در تعطیلات نوروز امسال رخ داده باشد، پیش از این بارها درباره تورهای گردشگری و رزرواسیون اقامت که در فضای مجازی و حتی با اجاره صوری مکانی بدون مجوز و به شکلی غیرقانونی فعالیت دارند، تذکر داده و خواستار برخورد و نظارت جدی‌تر شده‌ و بارها اسامی این مراکز، سایت‌ها و صفحه‌های مجازی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مراجع قانونی و همچنین پلیس فتا معرفی شده است، اما همچنان برخی از این سایت‌ها و صفحه‌ها بدون مانع به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.